Opuštěná vesmírná stanice check, retro futurismus originálu check, ženská hrdinka check, armáda facehuggerů check, zasazení děje mezi jedničku a dvojku check, android check, “pan černý se zelenou krví” check. Vypadá to jako variace na klaustrofobický Alien Isolation plus dávka řízné akce po vzoru Aliens (alespoň podle té velké krochny na konci teaseru, která připomíná M41A – palec nahoru za červený displej s počítadlem nábojů:-)), na což říkám “ano, prosím”.

Pokud jsou leaky z testovaček pravda a zase se bude “vylepšovat” design monster, protože proč ne, tak tleskat úplně nebudu (klasika je prostě klasika), ale jestli Alvarez dodá zábavnou (ideálně eRkovou) žánrovku, jako to udělal Trachtenberg s Prey, tak jsem spokojen a návštěva kina je jistá. Teaser pěkná práce a těším se na trailer.


Pecka, Alvarez asi fakt nekecal, když mluvil o tom, že je fanoušek značky a oslovil Scotta s vlastním pitchem, protože to v dobrém smyslu vážně působí jako fan fikce:-), aneb vše dobré ze série v jednom balení – hororová atmosféra z jedničky, zběsilá akce ze dvojky, pod/vodní scény (a nový design, čemuž úplně nefandím, ale tak třeba to tentokrát klapne) ze čtyřky, opuštěná stanice z videoherního Isolation a navrch drsná brutalita z Evil Deadu (tohle si přímo říká o eRko, tak snad Alvarez nezklame) a já chci být rozhodně u toho:-). Zrušení pětky s Weaver a Biehnem bolí dodnes, ale pokud se tohle povede a já po traileru věřím, že jo, tak to mrzení bude přece jen o kus menší. Kino každopádně tutovka:-).


Wow, minulý trailer byl pecka, tohle je rovnou nekompromisní bombice:-). Snad se po premiéře neukáže, že je to hereze, hodná lynče, ale prozatím to fakt vypadá, že co nezvládl otec zakladatel Scott (a to na to měl dva pokusy:-)), to se povedlo fanouškovi Alvarezovi, tj. důstojně navázat na původní tetralogii a dát ostatním fanouškům přesně to, po čem od Resurrection marně volají – přímočarou klaustrofobickou akční/hororovou jízdu bez překombinovaného loru a vyšších ambicí, ze které ale atmosféra, sliz a kyselina doslova odkapává a eRkový rating je v ní vytěžen na maximum. Nekriticky se těšit do kina s ohledem na nechvalně známý syndrom Prometheus asi není nejlepší nápad, ale nemůžu si pomoct:-).


Alien nebo Predator je pro mě love brand, takže kino je tutovka bez ohledu na výsledné kvality, něčí dojmy, vrtochy počasí nebo aktuální politickou situaci. Jinak bych v kině neviděl dvojici Prometheus a Covenant nebo Predatora od Blacka:-). Na Prey bych s chutí taky do kina zašel, kdybych měl tehdy možnost (hanba Disney:-(). V případě Alvareze jsem šanci dostal, takže není o čem. Těším se, až o víkendu zase ve vesmíru ne-uslyším křik a tentokrát v Atmosu:-).


Mutanti sami o sobě jsou v pohodě, však na nejrůznějších variacích, které jsou dány dna hostitele, je tahle rasa založena:-). Problémem je, že jednak nikdo kromě Camerona podobnou druhovou evoluci/eskalaci hrozby pro klimax filmu imho nezvládl publiku prodat, ať už jde o newborna nebo proto aliena (asi nebude náhoda, že se Scott v Covenantovi pokorně vrátil k povědomému designu, byť s jistými nuancemi) a jednak Scott naštěstí Dallase v kokonu do final cutu nezařadil a Cameron si tak mohl položit logickou otázku (“kdo klade vejce?”) a obohatit lore o “chybějící článek” reprodukčního cyklu xenomorfa, který dával smysl, což u těch dalších pokusů jaksi není vidět.

Alien jako postava je, alespoň z mého pohledu, poutavá právě pro tu fyzickou cizost/tajemnost/nepochopitelnost. Míchat do charakteru určitý prvek antropomorfismu (Resurrection a nyní Romulus) jej o tenhle benefit ochuzuje (o tom, že to ve všech dosavadních případech dopadlo směšně a nikoliv strašidelně, takže to nefunguje ani na úrovni “jsme ve finále, zvyšujeme sázky”, ani nemluvě). Přitom v expanded universe (knihy, komiksy, hry, atd.) je k dispozici bezpočet smysluplných “náhradníků”, kteří se ve filmech nikdy neobjevili (například queen mother).

Romulus je takový amalgám příběhových prvků napříč celou ságou, takže z tohohle pohledu asi dávalo smysl si v rámci finále (vedle Aliens) vzpomenout i na Resurrection, ale dopadlo to úplně stejně jako tam – deus ex machina monster of the week. Na rozdíl od Camerona, který si tohle riziko dokázal elegantně ošetřit krátkým dialogem uprostřed filmu, ve kterém postavy o “chybějícím článku” diskutují a připravují tak diváka na final boss level na konci filmu.


To Scottovo vysvětlení původu Aliena v prequelech jako uměle stvořené biologické zbraně je sice pěkné z pohledu zaplňování prázdných míst v kánonu a přinášení odpovědí na fanouškovské dotazy, kladené tvůrcům série od jejího vzniku (kdo/co je Space Jockey, kam a proč s “nákladem” letěl, atd.), ale vedlejším efektem toho je, že se tím popírá ten enviromentální přesah spojený s anti-korporátní kritikou, který sám Scott v jedničce ustanovil a Cameron, Fincher a Jeunet na něj ve svých filmech dále navázali, což z Weyland-Yutani, potažmo lidstva jako takového, zpětně dělá menší záporáky. Od “znásilňování přírody ve jménu profitu” jsme se v prequelech posunuli k “využití assetu k zamýšlenému účelu”. Kromě toho sledovat v tetralogii snažení lidí využít Aliena jako biologickou zbraň a poté se v prequelech dozvědět, že Alieni vznikli za účelem biologické zbraně je poněkud … neobjevné.