Zkrátka typický „prostřední“ film slavného tvůrce, který natočil mezi svým debutem, se kterým prorazil a obřím hitem, který mu u publika „udělal“ jméno a zapsal se jím do filmové historie. Slušná práce, ale ty opravdu velké věci se udály jindy a jinde. Stalo se to Spielbergovi (kdo z řad běžných diváků si vzpomene na The Sugarland Express, byť jde o povedený film?), stalo se to Scorsesemu (kolik obyčejných lidí kdy slyšelo o něčem jako je Boxcar Bertha?), stalo se to Coppolovi (mimo filmových fanoušků si málokdo vzpomene na Finian’s Rainbow, natož na cokoliv, co natočil předtím) a stalo se to i Lucasovi s tímhle filmem. V rámci doplňování základního filmového vzdělání, nebo v případě zájmu o danou dobu a „small talk“ filmy je to samozřejmě doporučeno až povinno, ale jinak pro koho toto neplatí a zatím neviděl – o nic vyloženě zásadního tím nepřišel.
Možná je to tím, že opětovně zhlédnuto až před pár dny a před tím naposledy viděno někdy na přelomu tisíciletí, z čehož si pamatuji akorát to, že se to stalo, ale kouzlo během nynějšího sledování filmu bohužel nezafungovalo. Jasně, jako generační výpověď a tak říkajíc milostný dopis tehdejšímu vozovému parku (ten kanárkový hot rod je vážně ikonický), dobové hudbě (výčet songů v závěrečných titulcích je skutečně úctyhodný) a celkově dané době a životnímu stylu je to téměř dokonalé (hned několikrát jsem si při sledování filmu vzpomněl na Hill Valley v BTTF, kde scény v 50s s auty, kavárnou a rozvernou omladinou vypadají jako skoro identická kopie Lucasova filmu:-)), Dreyfuss je fajn, tehdy téměř neznámý Ford dokáže zaujmout i na malém prostoru a nějaké povedené scény se tady taktéž najdou, ale jinak mně to docela minulo. Děj sestávající z neustálého objíždění uličních bloků, popřípadě opakovaných cest tam a zase zpátky, se místy dost vleče, ne-až-tak-sympatickým postavám se během celé noci nestane nic moc zajímavého, nějaká životní lekce, která se dostane hlavní postavě na konci filmu (jak by divák očekával), se bohužel nekoná a i to samotné „závodní“ finále, ke kterému děj celý film směřuje, je tak trochu odbyto a skončí dříve, než vlastně pořádně začalo.