No, tak nekompromisně kulervoucí jako byl trailer na Fury Road to úplně není, ale stejně to beru všemi deseti. Nějaké post-apo vysokorozpočtové sci-fi se do kin dostane tak jednou za dekádu a pokud si mám vybrat mezi další pláštěnkou nebo tímhle, byť to třeba nedosáhne na ultimátní kvalitativní level jako minule, tak neváhám ani minutu. Už proto, že rád podpořím Millerův vymodlený projekt, o kterém mluví od premiéry čtyřky, a fikční svět, ve kterém se postavy s vážnou tváří jmenují ala Biggus Dickus a Incontinentia Buttocks, je prostě boží sám o sobě:-) a s chutí se do něj po letech znovu vrátím.
Kromě toho, jak ukázal v Three Thousand Years Of Longing, audiovizuál si Miller stále dokáže pohlídat (příběh v tomto případě moc ne, ale tady se vrací zpět do známých vod, tak snad dopluje bez problémů až do cíle), většina týmu z Fury Road se sem vrátila a Taylor-Joy prozatím nikde nezklamala (právě naopak), takže šance na další atmosférickou pecku tady rozhodně je. Jo, působí to více „studiově“ než Fury Road, ale to bylo jasné předem (minimálně každému, komu se dostalo do rukou Blood, Sweat & Chrome), že tentokrát se bude hrát na jistotu a nemám s tím problém (je zázrak, že to vůbec vzniklo). Kino je každopádně jisté za všech okolností:-).
Technická: Šest měsíců do premiéry platí pro vydání traileru a vůbec nemusí souviset s dobou, která trikařům zbývá na dokončení vfx. Natáčení skončilo přesně před rokem a je klidně možné, že trikové záběry, které se dostaly do traileru, jsou pár měsíců staré. Nebylo by to poprvé, kdy tým dělá na finálních verzích záběrů pro film a do traileru se použije „co je zrovna po ruce“ (tj. starší verze daných záběrů).
Tím neříkám, že tady nemůže nastat situace, kdy to ve filmu nakonec bude vypadat úplně stejně jako v traileru, ale ještě bych neházel flintu do žita. DNEG má film aktuálně jako svou vlajkovou loď, protože na něm pracuje nově otevřené studio v Sydney (které se potřebuje dobře uvést) a je tak v zájmu všech zúčastněných, aby to tady dalším přepáleným digibordelem neskončilo.
Poznámka: Slovíčko „přepáleným“ je důležité, protože nějaká míra digibordelu byla v tomto konkrétním případě nevyhnutelná. Kdo čekal, že po průserech s Fury Road (nejen samotná produkce, ale i následné spory Millera s WB o prachy) bude Furiosa stejná old school „handmade“ záležitost, byl buď totální naivka nebo nenapravitelný optimista.
Hemsworth přehrává jak o život a namísto hlavního záporáka, ze kterého jde respekt (Keays-Byrne ve Fury Road), vidím jen šaškujícího Hemswortha v kostýmu, plus doufám, že Taylor-Joy nevyfasuje mechanický pařát a ježka na palici až někdy na konci filmu (to by byl od Millera pěkný podraz), ale jinak je to pokrok oproti minule na všech frontách v čele s trikovou stránkou (tušil jsem, že všeobecná panika u předchozího traileru je poněkud předčasná:-)).
Nečekám od toho autenticitu a kvalitu Fury Road, Miller a WB by byli blázni, kdyby si tím samým produkčním peklem (a tím pádem spláchnutím neskutečných prachů do kanálu) znovu dobrovolně prošli. Čekám od toho zábavný post-apo blockbuster (kterýžto žánr tady nebyl od … Fury Road:-)) z atraktivního univerza (které se do kin dostane jednou za dekádu), což podle trailerů zřejmě dostanu, takže premiéru vyhlížím nadále s nadějemi a těším se na výsledek.
Nebudu tady brečet nad tím, že to nevypadá jako „poctivá ruční práce“ Fury Road, ale jako obyčejný současný blockbuster se záplavou digibordelu, protože kdyby to měla být „poctivá ruční práce“, tak se na to jak Miller, tak WB po zkušenostech z placu Fury Road rovnou vykašle a těším se na vysokorozpočtový post-apo biják (kolik takových filmů se v dnešní době točí?) z unikátního Mad Max univerza (dtto) a staronovou Millerovu vizi, podanou zase trochu jinak.
Hemsworth působí všelijak a stopáž dvě a půl hodiny malinko děsí, ovšem pokud to bude po stránce hlavní postavy, tempa, atmosféry, OST a v neposlední řadě akce šlapat stejně jako Fury Road, tak za mě to je absolutně no problemo:-).
Hmm, zajímavé, pár týdnů staré první ohlasy stran přílišné podobnosti s Fury Road tvrdily přesný opak, tj. film má údajně celkovým pojetím (důraz na postavy a příběh, worldbuilding, epický storytelling) blíže k trilogii (a zejména ke dvojce) než k Fury Road, což se některým divákům po přímočaré kulervoucí honičce od první do poslední minuty tamtéž prý nemusí zamlouvat z důvodu o něco pomalejšího způsobu vyprávění:-).
Každopádně ať už je to jakkoliv, tak beru to i to a těším se, až Miller všem malověrným (částečně včetně mě, protože filmu jako takovému jsem sice od začátku věřil, ale Hemsworth mě moc nepřesvědčil) v kinech znovu vytře zrak:-).
Fury Road v tržební době hojnosti vybojovala jen 380 mega, navzdory všeobecným kvalitám, bezvýhradné chvále a (snad) přetrvávajícímu Hardyho hypu po TDKR. Jasně, Fury Road se tenkrát musela obejít bez výpomoci rudých soudruhů a Furiosa se příští měsíc do země zaslíbené podívá, ale opravdu bude velkým překvapením, pokud v současné době poloprázdných sálů z Furiosy žádný obří hit i přesto nebude?
Pochopitelně přeju Millerovi každý dollar/jüan (vůbec netuším, jak moc v Číně tahle značka rezonuje a zda něco jako tržby 100 mega a víc jako u ještěrky s opicí je tam potenciálně na stole), ale mimo animáky z toho zbytku letošního pelotonu – snad kromě D&W (miliarda podle mě ne, ale pokud to Levy úplně nepodělá, tak velký hit ano) – cokoliv může v pokladnách dopadnout naprosto jakkoliv. Bez ohledu na to, jak kvalitní/chválená věc to bude.
To se těžko definuje, protože Fury Road je takový poloreboot, ve kterém některé věci s původní trilogií kolidují (viz detaily) a Furiosa jako prequel se logicky odehrává v téhle „verzi“ světa a nikoliv té z trilogie (tudíž v nekonzistencích pokračuje).
Nejlepší je k tomu přistupovat tak, jako to dělá sám Miller. Stejný svět a stejné postavy (Gibson vs Hardy), ale jednotlivé historky pokaždé „vyprávěné“ někým jiným (a nespolehlivým:-)), tj, kdo ví, co je „skutečnost“ a co si k dané historce daný „vypravěč“ navíc doplnil.
Dával jsem si repete všech čtyřech filmů před Furiosou v kině, tak mám čerstvé vzpomínky na celou ságu a z původní trilogie s přehledem vede dvojka, která prakticky vytvořila nový filmový subžánr (stačí se podívat, kolik béček/céček v jejím stylu v 80s a dál vzniklo). Trojka je podobně skvělá, dokud je Max v Bartertownu, pak to jde celé do kopru (ani finálová honička už není tak dobrá jako ve dvojce). Jedničku cením za její historickou úlohu, objev Gibsona a kaskadérskou práci, ale jinak se děj dost táhne a upřímně místy i docela nudí.
Fury Road, a.k.a. honička ze dvojky natažena na celovečerní stopáž, je samozřejmě top a nejen proto, že Millerem vytvořený subžánr v podstatě znovu redefinuje. Furiosa trochu dojíždí na přepálenou stopáž a pochopitelně na nebetyčnou pověst Fury Road. Kdyby Miller před těmi deseti lety natočil Furiosu a až nyní Fury Road, tak by si z ní tehdy většina publika sedla na prdel. A z Fury Road by jim teď upadla:-). Jinak jde ale o parádní příspěvek do ságy, který otrocky nekopíruje předchůdce (Abrams by se mohl učit:-)), ale jde si svou vlastní cestou.
Hra od Kojimy je z ranku „zbožné přání“, tohle Miller vypustil ven jen kvůli tomu, že je jeho fanoušek, ale jinak doufám, že se do světa Mad Maxe navzdory tržebním výsledkům Furiosy ještě někdy podíváme a ideálně s Hardym v hlavní roli, protože potenciál pustiny (i Hardyho) ještě zdaleka nebyl vytěžen.
Pokud do toho nepůjde studio pro kina, tak by Millerovi mohl hodit záchranné lano Apple, Amazon apod. pro stream, dokud je ještě baví utrácet stovky miliónů za předem prodělečné projekty. Nebo by se návrat do pustiny mohl realizovat alespoň (asi v mírně skromnějším provedení) v seriálové formě (Fallout ukázal, že to jde). Každopádně snad na další příspěvek do ságy nebudeme muset čekat zase dekádu, případně ještě déle.