No tak, že si pomáhají scénami v noci, aby je VFX zas tak moc nestálo, jsem chápal v raných dobách seriálu, kdy na to neměli tolik peněz, tlačil je čas (každý rok nová série) a řekněme, že ještě o nic nešlo. V době, kdy jde o finální sezónu, premiéru posunou o rok právě se zdůvodněním náročné postprodukce, rozpočet jedné epizody se rovná rozpočtu menšího celovečerního filmu a konečně po těch letech, dílech a minutáži o něco jde, už jejich oblíbené berličky tma + kouř + sníh (pravda, to je nové) + sem tam plápolající oheň + roztřesená kamera = triky nás nebudou tolik stát, mám plné zuby.

Odhlídnu-li od toho, epizoda měla své momenty, hlavně díky OST, který byl moc fajn. Že se škrtalo ve vedlejších postavách, přičemž hlavní budou zachraňovány na poslední chvíli jsem tak nějak po 7. sérii čekal, přesto jsem doufal v nějakou překvapivou smrt. Konec dějové linky s NK zklamání. Namísto hlavní hrozby, ke které celý seriál směřuje od první epizody, tvůrci přetaví NK do v podstatě jen dalšího (byť tužšího) „kamene na cestě“ za vytouženým trůnem. Osobně je mi naprosto jedno, kdo na trůn nakonec usedne (pokud vůbec někdo) a bylo mi to jedno od první epizody. Vždy jsem GoT chápal tak, že usednutí na trůn je svým způsobem macguffin, protože „není důležitý cíl, ale cesta k němu“. Tvůrci na to zřejmě mají jiný pohled.

P. S. Ve finální scéně konfrontace s NK jsem bláhově doufal, že Brann je ve skutečnosti Arya s maskou, která se obětuje, aby mohli hrdinové s Brannem prchnout na drakovi na jih a s pomocí Cercei (a zeleného ohně) si dát odvetu s NK. Pak mi došlo, že aby Arya měla masku Branna, musela by ho před tím zabít. Takže nic no:-(.


Je naprosto jasné, proč se tvůrci rozhodli k tmavým scénám. Protože CGI nemusí být tak kvalitní, tj. stojí méně a není na něj potřeba tolik času. Filmaři to dělají naprosto běžně (Godzilla z 2014 budiž odstrašujícím příkladem) a udělal to i Jackson s bitvou o Helmův žleb. Ten budiž důkazem, že to udělat dobře lze. Oblíbenou formulku tma+déšť tvůrci GoT povýšili na tma+kouř+sníh+plápolající oheň+rozklepaná kamera, což činí bitvu téměř nesledovatelnou a po zásluze jsou za to kritizováni. Bitva o Tvrdodomov potvrzuje, že i střet s neživými a NK lze zpracovat „temně“ a přitom přehledně.