No byl bych raději, kdyby Scott vytáhl z hrobu nějakou originální látku (Tripoli například), ale jako fanoušek sandálovek jsem za každou vysokorozpočtovou sandálovku v dnešní době v kinech rád, to zase ne, že ne:-). Caveův koncept by asi byl slušný tripový rollercoaster, ale sto mega plus by na to žádné studio nedalo, ostatně i tohle tady možná bude mít v BO problém, protože hype zmíněný žánr ztratil už dávno.
Jsem každopádně zvědavý, co se z toho vyklube a snad nedostaneme „šokující“ retcon stran otcovství hlavní postavy (ale tak nějak tuším, že asi jo). Vrací se i Max a Yates, takže minimálně po stránce výpravy a kostýmů by mohla být kontinuita s jedničkou dodržena. Jen by mě zajímalo, zda Scott přemýšlel i nad Clarkem z jedničky (nadále hraje, vypadá vcelku ok a je v ideálním věku), nebo tahle možnost nikdy nebyla na stole.
Je to nitpicking, ale když už jsi to nakousl: otcovská figura je úplně ok, pokrevní spřízněnost už fakt ne. To by šlo úplně proti charakteru Croweovy postavy. Jeho syn byl v plus minus stejném věku jako Clark, takže píchat Nielsen ve stejnou dobu jako svou ženu nejde úplně dohromady se „síla a čest“:-). Kromě toho mám pocit, že ve filmu je přímo zmínka o tom, že Crowe a otec Clarka byli přátelé a obecně mezi řádky prosvítá ta linka, že se Crowe a Nielsen nedali nikdy dohromady právě z oboustranné úcty k jejímu muži/závazkům jinde. Jo, mohlo by se to vysvětlit tak, že se to stalo před tím, než se on oženil/ona vdala, nebo o narození syna Crowe nevěděl, atd., ale minimálně by to vrhalo trochu jiné (ne úplně pozitivní) světlo na celou tu historku o rodině, cti a pomstě, okolo čehož je jednička postavena.
Scott a spol. si samozřejmě můžou vymyslet co chtějí, ale zrovna nacházení mateřských znamének v podobě kakaové skvrny velikosti mexického dolaru ten film imho fakt nepotřebuje k tomu, aby fungoval. Ostatně tak jako jednička, kde to takhle propálit taky mohli a nešli do toho.
Už jen kvůli té epické bitce s nosorožcem, která se bohužel do jedničky nakonec nedostala a všichni na place toho litovali, to stálo za to:-). Konečně zase pořádná výpravná sandálovka se vším, co k tomu patří, v kinech. Tenhle žánr mi v dnešní době neskutečně chyběl a ať už to nakonec dopadne jakkoliv, tak kino je pro mě naprostá tutovka.
Potenciálně slabý článek tady bude asi Mescal, který herecky ani charismatem, minimálně na ploše traileru, o svých kvalitách prozatím moc nepřesvědčuje a dost se obávám toho, že jej ve filmu budou všichni okolo něj totálně přehrávat, ale jinak jedna velká paráda a Ridleyho poctivá dávka dobové blockbusterové filmařiny jako vždy:-).
Audiovizuál numero uno (očekával někdo něco jiného?), produkční hodnoty epic as shit (dtto), úvodní bitva na rozehřátí publika po vzoru jedničky dokonce s vyloděním flotily, wow (poslušně hlásím, že vzpomínky na obléhání Jeruzaléma v KoH přítomny:-)), a zbytek jako posledně (pomsta za zničení domova, psychopat(i) na trůně, politikaření a intriky, opulentní dekadence říše, protřelý obchodník s otroky, hrající na všechny strany (šance, že si Washington ukrade celý film pro sebe, je imho nemalá), nějaká ta romance, velkolepé bitvy v aréně a samozřejmě síla a čest:-)). Těším se neskutečně, protože to pro mě zatím vypadá jako splněný fanouškovský sen.
Je super, že i ve dvojce se drželi alespoň pár historických reálií a zasadili film zrovna do období spoluvlády Caracally a Gety (nepamatuju si, že by se v nějakém filmu tihle dva výtečníci kdy objevili). Když se řekne římský císař s ne-až-tak-dobrou-pověstí, tak si většina lidí vzpomene na „obvyklé podezřelé“, tj. na Commoda (protože Ridleyho film:-)), nebo Caligulu (protože kultovní seriál o Claudiovi a skandální Brassův film – loni dostal prodloužený sestřih), nebo Nera (protože velký požár Říma a pronásledování křesťanů) a tím to končí, přitom Caracalla byl možná větší psychopat než všichni tři dohromady a jeho bratrská nevraživost s Getou (a její vyústění) je něco, co by do Game of Thrones zapadlo jedna báseň a to nejlepší na tom celém je, že se to opravdu stalo:-).
Hádám, že ve dvojce se bude děj točit primárně okolo rodinného trojúhelníku Mescal, Nielsen a Pascal, přičemž Caracalla s Getou budou jen v pozadí „kmotrovsky“ tahat za nitky, ale ať už budou mít ve filmu jakýkoliv prostor, tak jejich vystoupení by mohlo dodat dvojce tu správnou dávku perverze/paranoie/krutosti, která – když se dobře podá – může být děsivá i zábavná zároveň (viz třeba Palpatine). Pascal se ve vypuštěných materiálech neprezentuje jako vyložený záporák, spíše jako někdo „kdo dělá, co musí“ (respektive je u něj imho šance, že na konci filmu se obrátí k císařům zády po vzoru svého mentora Maxima), takže potenciál na slušné „drama antických rozměrů“:-), alespoň na papíře, tady rozhodně je a jsem zvědavý, jak moc si s tím Ridley v příběhu pohraje.
Vzhledem k tomu, jak se už v případě jedničky u postav míchaly historické skutečnosti s čistokrevnou fikcí, bych byl nejen v případě Macrina opatrný. Washington ve filmu hraje bohatého obchodníka s vínem/olejem a výrobce zbraní pro armádu, který mimo dalších věcí vlastní i školu gladiátorů (proto působí oproti Reedovi v jedničce tak honosně, ten byl proti němu chudý příbuzný:-)), což je na hony vzdáleno historickému Macrinovi z doby vlády Caracally.
Jo, může to znamenat, že mu překopali charakterové pozadí a na konci Caracallu svrhne a stane se sám císařem, ale taky to může znamenat, že si jen „vypůjčili“ tohle nikterak ojedinělé jméno (jiný Macrinus, konkrétně senátor/generál Marcus Nonius Macrinus, byl třeba jednou z mnoha inspirací pro fiktivního Maxima) jako pomrknutí na fanoušky historie a Washingtonova postava ve filmu prožije úplně něco jiného. A nebo se ukáže, že jde opravdu o budoucího císaře Macrina, ale samotné uchopení moci se ve filmu vůbec neodehraje a Ridley na konci divákům jen naznačí, že nějak takhle to v budoucnu dopadne. Možností je zkrátka hodně a bude záležet na tom, nakolik ve dvojce zkondenzují časovou osu a kolik toho z reálné historie zase vynechají/udělají si po svém, viz jednička.
P.S. Zájemcům o životní příběh Caracally doporučuji poslechnout si tenhle podcast.
Emmericha na vás, holoto jedna:-). Příští týden startuje Those About To Die a kdo z malověrných neviděl, tak by se měl urychleně podívat na trailery, aby seznal, jak se správná epická sandálovka dělá a kam se hrabe Scott. Zaplavena aréna (očividně nové poznávací znamení žánru:-)) s obřími digi krokodýly, zuřivě útočícími na lodě, obří digi albín lev ve slow-mo výskoku, digi „benhurovský“ závod koňských spřežení, v rámci bitek gladiátorů stejná art design inspirace Pollice Verso jako u Scotta, podobně ne-charismatický maník v hlavní roli a samozřejmě obvyklé emmerichovské laskominy (tuny cgi všude možně). Aby někteří ještě zpětně neděkovali Scottovi za spravení chuti po kanonádě od Emmericha:-).
Vtipné je, že v trailerech na Emmerichovo Those About To Die (mimochodem startuje už příští týden) se dějí podobné „divočiny“ jako aktuálně u Scotta (zaplavena aréna (vypadá to, že se nám tady urodilo nové poznávací znamení žánru sandálovek:-)) s obřími digi krokodýly, zuřivě útočícími na lodě, nebo obří digi albín lev ve slow-mo výskoku), aniž by to v době jejich uvedení někdo nějak řešil:-). Jakmile něco takového ukáže strejda Ridley, tak je oheň na střeše.
Fun fact: Souboj s nosorožcem ve dvojce je jasná reference na jedničku, ve které byla tahle scéna původně v plánu (existují storyboardy), ale z důvodu celkové náročnosti na ni nakonec nedošlo, čehož všichni na place v čele se Scottem litovali, protože mělo jít o vrchol filmu (viz dokument Strength and Honor: Creating the World of ‚Gladiator‘).
Nic než eRko se vzhledem k tématu a zejména jedničce čekat nedalo. Přesto klobouček před Scottem, že podobné potenciální divácké kompromisy, které mohou mít v očích studiových kravaťáků vliv na návštěvnost a tím pádem na tržby, má už pár let totálně na háku a od výletu na Mars točí už jen v eRku, protože proč kurva ne:-)?
Finančně to bude nejspíše průser (šílený rozpočet vs prakticky mrtvý žánr a cílovka převážně čtyřicet plus a to ještě není známa stopáž), ale to byl TLD (ostatně i ten KoH) taky a jaká je to nadčasová pecka. Jako fanoušek sandálovek se těším neskutečně. Shodou okolností budu víkend před premiérou v Praze, ale za ten zážitek v IMAXu mi další cesta na otočku o pár dnů později stojí:-).
Jo, jo, taky si říkám, proč to Ridley nepojmenoval Kingdom of Gladiators: The Swords and Sandals Duel nebo tak nějak. Snad to s tou obligátní dvojkou (navíc římskou a ne arabskou!) neprokaučoval. Přece jen to není pro cílovku tak návodné jako třeba Lucius: A Gladiator Story/Saga nebo Gladiators nebo The Gladiator:-):-):-).
Hádám, že (pod)titul bylo to poslední, co Ridley na filmu řešil, ale i kdyby, tak každou dobrou duši, která (by) mu do toho chtěla kecat, (by) jistě poslal do háje.
Hmm, takže Scott si to „skutečné otcovství“ nakonec fakt neodpustil, přestože to Mescalovu charakteru nijak zásadně nepomůže a naopak to z Crowea dělá děvkaře, který píchá manželku a současně i Nielsen (protože jeho syn byl zhruba ve stejném věku jako Clark), což tak nějak celý ústřední motiv jedničky ( „síla a čest“, plus respekt k příteli a posmrtné znovushledání s rodinkou) splachuje do kanálu. No tak nic, ve trojce se snad nečekaně vyjeví, že ve skutečnosti je Mescalovým tatíkem Phoenix a Crowe to buď vzal na sebe nebo to na něj Nielsen hodila:-).
Jinak tedy obludně digitální opice moc nepotěšily (ještěže budou ve filmu jen do počtu stejně jako zbytek cgi zoo), Mescal pořád nepůsobí nijak moc přesvědčivě (o nějakém charismatu nemůže být vůbec řeč, ale ani herecky to není žádná sláva, tak snad mu to půjde o poznání lépe v aréně se zbraní v ruce) a snaha o pokud možno „filmově“ realistický (byť historický nepřesný) přístup z jedničky byla ve dvojce očividně zcela opuštěna a Scott se tady úplně utrhl ze řetězu, ale nemůžu si pomoct.
Ta kulervoucí blockbusterová epika na mě prostě funguje a vidět film kdekoliv jinde než na velkém plátně (IMAX to snad jistí), zvlášť v dnešní době, kdy je podobně opulentních historických žánrovek v kinech jako šafránu, bych si hodně dlouho vyčítal. Podržel jsem Tě v kině s TLD i Napoleonem, tak mě, Ridley, koukej nezklamat:-).
Původně (premiéra) jo, později (video release) to zvedli na 80:-). Pamatuju si to, protože někdy v té době jsem jim napsal dotaz (otiskli ho), proč filmům mění v průběhu času hodnocení a tuším, že jsem argumentoval mimo jiné právě Scottovým filmem.
Jinak lupeny do IMAXu zakoupeny, výlet do Práglu zařízen a dobrá nálada připravena. Pochybnosti stran Mescala sice přetrvávají (i šedesátiletý pupkatý Crowe má větší charisma než on a když jsem nedávno viděl Clarka v Salem’s Lot, tak netuším, proč si svou roli nezopakoval, protože by to s Mescalem vyšlo nastejno:-)), ale tak třeba nakonec příjemně překvapí. Pokud to nedopadne jako utahané pokračování po letech typu posledního Indyho, tak budu v zásadě spokojen.
Není vůbec o čem, nehledě na jakékoliv reakce, rozmary počasí a skvrny na slunci. Stejný případ jako Furiosa. V dnešní době se výpravné post-apo za 200 mega do kin nedostane každý rok (vlastně ani každou dekádu) a totéž platí pro výpravnou sandálovku za 300 mega. Tohle se prostě musí vidět v kině a ideálně v IMAXu. Na koukání v bedně nebo na monitoru bude dost času po vydání steelbooku.
Dokud budeš Ridley (jako jeden z posledních matadorů) tyhle epické dobovky za nehorázné prachy točit, tak já na ně budu do kina s chutí chodit. Ať už to ve výsledku dopadne velkým nadšením (TLD), nebo malým zklamáním (Napoleon). Těším se jak na samotný film, tak i na ten skvělý pocit, který jsem zažil v kině u jedničky („konečně někdo natočil novou sandálovku a už nemusím dokola protáčet jen klasiky z 60s“):-).
Přesně tak, film by bez toho fungoval úplně totožně, tuhle berličku tam připlácli jen proto, aby dodali hlavní postavě větší kredibilitu a filmu provázanost s originálem. Ostatně na férovku to mohli odhalit už tam a byla by z toho vznikla jistě nejedna „dojemná“ rodinná momentka, ale neudělali to. Proč asi? Protože proto. Zkrátka podobný facepalm, jako u devátých SW s „grandpa“ Palpatinem. Hádám, že za deset let se bude Scott za tohle (plus zombie opice:-)) „omlouvat“ podobně, jako to nedávno udělal za své prequely Aliena:-).