Jestli někde platí pořekadlo o vstupování do stejné řeky, tak určitě tady. Jednička je kultovní klasika, ve které se povedlo úplně vše, od atmosféry, přes originální příběh po geniální casting, o “vynálezu” vlastního filmového terminus technicus, týkajícího se likvidace záporáků pomocí kutilských pastí, ani nemluvě, zatímco dvojka má pár opravdu “vypečených” scén (protože se v brutalitě přitlačilo na pilu), v té době stále ještě vynikajícího Culkina, neméně výbornou dvojku Pesci a Stern, samozřejmě jinou lokaci a jako bonus navíc Trumpa:-), jinak je to ale tak mechanický (zlí jazykové by řekli otrocký) rip-off originálu, že kdyby vznikl v dnešní době, tak by za to dostal neskutečnou bídu. Columbus a spol. tady jeli totálně na jistotu autopilota a veškerá jejich invence v podstatě skončila u toho zasazení děje do NYC.

Na začátku Kevin zase způsobí průser a rodina se na něj naštve, zase chce být sám, dojemný příběh chlapa s lopatou vystřídal dtto báby s holuby, pochopitelně ta samá dvojice neschopných idiotů (ok, beru, že byli u diváků populární, ale vážně by po předchozí zkušenosti opět skočili na lep desetiletému klukovi na ty samé triky?), minule byl dějištěm pastí barák, tak tady musí být taky (proč se jejich střet neodehrával v tom obchodě s hračkami, tam by byly tuny příležitostí předvést nové pasti), zase záchrana na poslední chvíli od chlapa s lopatou báby s holuby (a.k.a. jediný důvod existence té postavy v ději). Tehdy v první polovině 90s jsem to v dětském věku samozřejmě vůbec neřešil, protože  jsem byl rád, že zase vidím Culkina, jak dává Pescimu a Sternovi na prdel a nemám problém se na dvojku kdykoliv podívat i dnes a vcelku se pobavit, ale postupem let u mně růžové brýle tedy notně opadly. Dvojku mocně zachraňuje Culkin s Pescim a Sternem, jinak je o level horší, než geniální jednička.


Srovnával jsem jedničku s dvojkou. Dvojka dějově totálně kopíruje jedničku a nad rámec NYC nepřidává skoro nic navíc, ze skvělé atmosféry jedničky, která skloubila booby traps s klasickými family values vánočních filmů (dojemné momenty, morální poučení o důležitosti rodiny, dávání druhých šancí (Kevin, matka, Buzz, chlap s lopatou), atd.) ve dvojce zbyl jen akcent na co nejbrutálnější vyřízení dvojice zlodějů, jen tím skvělým castingem se dvojka dokáže vyrovnat jedničce.

Jinak ale stran původnosti látky – když se pomine situace, že více lidí může napadnout stejná myšlenka – jako všude platí, že není důležité, kdo s něčím přijde jako první, ale kdo to dokáže cílovému publiku prodat. Kolik lidí si dnes vzpomene na 36.15 code Père Noël a kolik lidí na Home Alone:-)?