Pokud se nepletu, tak miliardu ještě žádný muzikál bez “cizí pomoci” (Disney, animák, pohádka, velký brand, případně kombinace uvedeného:-)) nedal, ale všechno je jednou poprvé (na prvního eRkového miliardáře se taky muselo čekat docela dlouho, až to rozkopl … tak počkat:-)), nálepka “Joker” sama o sobě má slušný buzz a pokud to Phillips nadávkuje tak akorát (Barbie taky oficiálně není muzikál, přestože těch muzikálových čísel tam je docela dost) a music supervisor namixuje k daným scénám správně playlist skrze osvědčené hity (viz Glitter a ohlas scény na schodech v jedničce), tak by to mohlo chytnout potřebný hype a nalákat do kina širší cílovku než v případě jedničky (fanoušky Gaga, obecně ženy). Tím neříkám, že meta padne, ale tak staly se už divnější věci, že jo (třeba Barbenheimer:-))?


Miliardu žádný muzikál nikdy nepokořil (animáky nepočítám, tam hrají roli jiné aspekty), na druhou stranu eRkový film do jedničky taky ne a hádám, že moc lidí, kteří tipovali, že se to povede zrovna Jokerovi, před premiérou nebylo:-). Nicméně podle dosavadních reakcí dvojka takový hype jako jednička mít asi nebude a miliarda znovu nepadne, ale nepodceňoval bych sílu značky a reputaci jedničky, což je pomocný faktor, který v minulosti finančně vytáhl nahoru nemálo “slabších” sequelů.

Muzikál může být pro určitou část publika stopka, ale do karet dvojce může hrát fakt, že by mělo jít o songy, které cílovka zná a pravděpodobně sama poslouchá. Pokud to celkově Phillips nepojal nějak hodně guerrillově, tak plus mínus půlmiliarda by neměla být problém. Škoda toho totálně přepáleného rozpočtu, s polovičním numerem by to pro WB byla nepochybně radostnější vyhlídka.


Zajímalo by mě, kolik si za tuhle legraci řekli Philips s Phoenixem (hádám, že Gaga bude s číslem na šeku daleko za nimi)? Protože ten rozpočet je fakt totální přepal, vzhledem k tomu, že ty šílené prachy na filmu nejsou absolutně vidět. Dokonce bych se odvážil tvrdit, že dvojka stran produkčních hodnot působí ještě laciněji než jednička. Tvl, vždyť stejné prachy stál Reevesův Batman s polozatopeným Gothamem a vytuněným Batmobilem:-). Nechápu.

Jinak tržební výsledek asi zasloužený, no. Philips s Phoenixem z toho mohli udělat artovku (nastavování zrcadla společnosti/psychologická sonda do mysli šílence/whatever) a dojít si pro ceny. Mohli z toho udělat obyčejný studiový blockbuster (vězeňskou romanci/drama s populárními songy) a dojít si pro prachy. Mohli z toho udělat neobyčejný studiový blockbuster (adrenalinový trip ve stylu Babylonu, satirický mayham ve stylu Natural Born Killers) a dojít si pro kultovní status (a možná pro prachy, kdyby se jim podařilo chytit buzz). Udělali z toho niche žánrovku (která neohromí ani formou ani obsahem) s rozpočtem blockbusteru a došli si pro rozporuplné kritiky i divácké přijetí. Jak nečekané:-).


No jasně, že si to vydupali. Jedna věc ale je dát Philipsovi s Phoenixem bianco šek, řekněme na něco okolo sto mega (ala rozpočtový level Oppenheimera), aby si “hoši trochu zablbli” (nic proti tomu). Druhá věc ale je po přednesení takového pitche a plánovaného tracklistu z jejich strany oběma kývnout na rozpočet na úrovni posledního Batmana nebo Furiosy.

WB jsou sice známí střelci a dávají často šanci projektům, které by jinde za podobné prachy nevznikly (za to palec nahoru), ale pokud to tady bylo o tom, že Phillips a Phoenix kravaťákům s ledovým klidem sdělili, že buď to bude takhle a potřebují na to 200 mega nebo žádný druhý Joker nebude a reakce kravaťáků byla jen lakonické “tak jo”, protože miliardová jednička, tak to působí dojmem, že vůbec nepochopili, proč tu miliardu minule utržili. Hádám, že zelenou tomu dala ta samá dobrá duše, které přišel jako chytrý nápad natočit adaptaci muzikálové verze The Color Purple:-).


To jsou ty nekompromisní autorské vize za privátních sto (Coppola) nebo studiových dvě stě mega (Wachowski, Philips), no. Natočili film pro dva lidi z deseti a celkem pochopitelně jim pak dva lidi (po té studené sprše po premiéře možná jen jeden:-)) z deseti přišli do kina. O takovou tržební nakládačku si zkrátka sami řekli a tak ji taky se vším všudy dostali.

Na rozdíl od Matrixu se tady kravaťáci mohou alespoň trochu a nepřímo zahojit prachama z merchu (k Jokerovi obecně, ne přímo k filmu), ale vzhledem k ambicím, reputaci/tržbám/oscarům původního filmu to je pád na držku, jaký tady už dlouho nebyl. Ještě štěstí, že Joker (i Matrix) jsou pro studio tak silné brandy, že i takhle drsný tržební flop jim nevystaví stopku na neurčito a za pár let to zkusí někdo jiný zase nějak jinak.