Musím souhlasit, že ten závěr roku v 96 byl neskutečně našlapaný. Všechny zmíněné filmy samozřejmě taktéž viděny v kině a – jakožto pravověrný fanda druhé inkarnace seriálu (zkouknout tehdy původní sérii byla doslova „nesplnitelná mise“:-)) – filmová adaptace „Nulové šance“ byla pro mě taktéž nejvíce očekávanou událostí toho roku. Navíc Cruise v hlavní roli, k tomu drsňák z Leona a drsňák z Pulp Fiction pohromadě a v neposlední řadě pak natáčení v Praze (pokud se nepletu, tak to byla buď vůbec první nebo jedna z prvních vysokorozpočtových HW produkcí, o rok starší The Shooter s Lundgrenem nepočítám, to bylo low budget béčko).
No a dopadlo to naštěstí skvěle. Cruise to zvládl s přehledem, ať už flirtuje s Béart, proniká do CIA nebo vlaje na střeše TGV jako hadrová panenka. Scénář byl zašmodrchaný, jak se na správný spy movie sluší (s čímž ale mělo nemálo diváků problém a film byl ve své době za komplikovaný scénář kritizován – a taky proto šel Cruise s Townem u dvojky do opačného extrému), CIA heist samozřejmě naprosto boží (ani ve snu by mě tehdy nenapadlo, čeho všeho se v téhle sérii na poli heistů ještě dočkáme:-)) a finální dostaveníčko vrtulníku s rychlovlakem bylo prostě wow a jedna ze scén, kterou do té doby nikdo nikde ještě neviděl. Jediné drobné zklamání (pramenící z faktu, že jsem byl tehdy seriálový IMF purista) vzešlo z faktu, že ze stoprocentního hrdiny Phelpse ve filmu udělali na férovku záporáka a koncept týmové spolupráce přetavili v podstatě ve one man show Cruise s výjimkou heistu v Langley. Tyhle výtky ale s dalšími díly postupně zavál čas.
První Huntovka sice trochu zestárla a dnes už zdaleka nepůsobí jako taková bomba, jako v době vzniku (což je asi částečně „vina“ i faktu, že tahle série je hodně postavena okolo moderních technologií, které samy o sobě stárnou strašně rychle), obzvláště s ohledem na to, co všechno přišlo poté v pokračováních, ale to ji nikterak neubírá na úspěchu a důležitosti, jak v rámci vlastní série (pozdější díly i po 25 letech nadále čerpají ze základů, které položil De Palmům film), tak i filmů obecně (bez finančního úspěchu M:I by možná Crusie s Wagner skončili se svou firmou dříve, než se pořádně rozjeli a následně neodprodukovali pecky typu Minority Report, The Others, The Last Samurai nebo War Of The Worlds). A s ohledem na to, že v šestce se objevila dcera postavy z prvního dílu a v sedmičce/osmičce se rovnou vrátí Czerny od tamtéž, tak si jsou významného postavení jedničky vědomi i současní tvůrci.
P. S. Film mohl původně vypadat v určitých scénách o dost jinak (pokud někdo při sledování filmu někdy bádal nad tím, jak to mezi Cruisem, Béart a Voightem vlastně je, tak to je jedna z věcí, která se měnila) nebýt toho, že má De Palma konstruktivní přátele, kteří neváhali přidat ruku radu k dílu a kteří by se možná zrovna u M:I nečekali:-).
Filmových sérií, které čítají spoustu dílů a stále si drží kvalitu pár je. Filmových sérií, které čítají spoustu dílů a s kvalitou jdou imho ještě nahoru je naprosté minimum. A série o neohrožených terénních pracovnících Mezinárodního měnového fondu (jak jsme zjistili v dabingu druhého dílu:-)) je určitě jedna z nich.
Těším se na sedmičku s osmičkou a doufám, že Cruise ještě pár let neztratí chuť jednoho z posledních (vysokorozpočtových) zástupců klasického akčního žánru nadále natáčet:-).
Pamatuji se, že když jsem viděl jedničku v kině (páni, to je už 22 let?!?!), jsa odkojen Nulovou šancí na Nově (originál ze 60s samozřejmě tehdy bez šance na zhlédnutí), byl jsem trochu roztrpčen, že z toho nejvěrnějšího z věrných udělali zrádce a záporáka (svatokrádež:-)) a že namísto týmové práce specialistů ve svém oboru (kterýžto tým zlikvidují hned v úvodu) sledujeme víceméně supermana Cruise, který zvládne celý tým zastat sám. To ale byla jen drobná výtka fanouška seriálu, který dostal ve filmu něco jiného než čekal, protože ve všech ostatních ohledech film šlapal na jedničku (heist v centrále CIA se stal v podstatě stavebním kamenem celé série, ze kterého vychází všechny další heist scény v následných misích, bez nichž si už nejde frančízu představit). Takže od té doby (neuvěřitelné, fakt 22 let) fanoušek série a všechny další mise od Cruise z mé strany přijaty – viděny v kině a (opakovaně) zakoupeny na rozličných filmových nosičích. Šestku jsem zatím neviděl, takže zatím nemohu soudit, ale jedno vím jistě – dokud to Cruise bude bavit točit, mně bude bavit na to chodit do kina a opakovaně si to kupovat na videu:-) Prozatímní pořadí: 5 > 2 > 4 > 1 > (…) > 3.
No právě, ten tým byl potřeba jen pro ten heist a kdyby ty postavy po něm úplně z příběhu zmizely, nic by se nestalo (stejně jako do okamžiku heistu vůbec nebyly potřeba). Dvojka to má úplně stejně. Bez týmu by se Hunt nedostal do Biocyte, ale pro zbytek příběhu by se klidně obešel sám. Více zapojit zbylé členy týmu v rámci příběhu se dařilo až dalším misím. Naopak v seriálu (jak originál, tak remake) byli všichni členové týmu zapojeni do celého dění epizody (v podstatě hiesty z filmů, roztažené na stopáž epizody). Dnes už to ale neberu jako výtku, postupem času (asi od dvojky) jsem akceptoval, že filmové mise jsou prostě takto postavené a namísto týmu se série točí okolo Hunta a ostatní jsou křoví, které se použije, když je potřeba (heisty) a sem tam se sestava protočí.
Jako fanouška značky a seriálového puristu mě charakterová otočka Phelbse ve filmu naštvala úplně stejně jako Gravese:-) a to hození do koše celého konceptu týmové práce (což byl prvek, díky kterému byly obě série tak unikátní) jsem taky úplně nekvitoval s povděkem, ale jinak jsem si film náramně užil už v kině a pravidelně si dávám repete (spolu se zbytkem série) – naposledy minulý týden před sedmičkou:-).