Potáhne to hlavně Evropa, to bylo díky výběru látky jasné hned, stejně jako se to stalo v případě TLD (nehledě na, v podstatě záměrnou, sabotáž ze strany Disneyho ohledně kampaně) a HoG a předpokládám, že tomu tak bude i v případě dvojky Gladiatora, přece jen historický žánr v dnešní době už v kinech neletí tak, jako před těmi dvaceti lety.

Apple si uvědomil, že kvantitou nemůže s Netflixem, Disneym a Maxem soupeřit, tak se rozhodl na to jít po stránce kvality (pamatuji si, jak Apple při spuštění ATV+ dostal velkou bídu za nuzné množství obsahu) a budovat si knihovničku primárně na základě prestiže, cen a obecně takového “certificate of quality” faktoru a zatím se tenhle elitářský přístup vyplácí, viz CODA. Jak dlouho bude Cupertino pokračovat v produkci podobných “výkladních skříní” za 200 mega, než přepnou na trend kvantity, ala první vlaštovka a nemilé překvapení v jednom Ghosted:-), je ale otázkou, byť prachy na to má. Ale než se tak případně stane, tak je imho fajn, že na trhu existuje hráč (ať už je to kdokoliv), který dokáže do kin tenhle typ “náročnějšího” obsahu dostat, ať už to dělá pro prachy, nebo sošky na poličce.

P.S. Scott měl docela dost (finančních) propadáků nejen po roce 2000, ale také v 80s a 90s, tj. prakticky v průběhu celé své kariéry, takže v jeho případě to je business as usual:-). Naštěstí se pokaždé najde nějaká dobrá duše, která mu těch 100 mega+ za jeho vizi na stůl vysází:-).


TLD i HoG tržebně Napoleon překoná, takže mise “točíme historickou žánrovku, která má omezenou cílovku a náhodné kolemjdoucí z řad většinového publika nezajímá” je splněna:-).

Se čtyřhodinovou verzí do kin by se Columbia (a kdokoliv jiný) Scottovi leda tak vysmála, to by totiž na ten film nepřišel skoro nikdo (já jo). S rozdělením na dva díly by si taky moc nepomohli, protože totožný BO potenciál vs dvojité náklady na marketing (a částečně asi i na postprodukci). Jo, zlatá střední cesta se stopáží okolo tří hodin by možná zafungovala lépe, ale buď se k ní Scott nepřiklonil (a měl k tomu určitý důvod), nebo to neprošlo u kravaťáků z Columbie. V každém případě je fajn, že se film do kin v nějaké podobě vůbec dostal.

Stran dopředu avizované prodloužené verze by mě naopak pěkně naštvalo, kdybych šel natěšeně do kina a až poté se dozvěděl, že to bylo jen dvouapůlhodinové promo na “plnohodnotnou” verzi na streamu. Takhle všichni od začátku ví, do čeho jdou a mohou se podle toho zařídit. Tomu říkám férový přístup.

Finančně to zázrakem nedopadne (což nikdo ani nečekal), ceny se asi budou rozdávat spíše v technických kategoriích, pokud vůbec (což je pro Apple určitě zklamání), ale ještě je tady jedno hledisko a to zpráva směrem k samotným tvůrcům (“pojďte k nám a natočte si, co chcete”), což už nyní funguje velice dobře a do budoucna to může hrát čím dál větší roli. Fincher, Scorsese a Scott už jsou na palubě, tak bych se moc nedivil, kdyby dříve nebo později nakonec zlomili i toho Nolana nebo Villeneuvea.


Tak tohle se točilo v podstatě jen kvůli prestiži, cenám a “rodinnému stříbru” v rámci jablečného katalogu. Cokoliv to vydělá v kinech je jen bonus. Totéž Scorsese s indiány. Jak u Scotta, tak u Scorseseho mělo původně jít o klasickou studiovou produkci, Apple do projektu vstoupil až následně a produkci zafinancoval. A udělal to imho čistě proto, že za projekty stáli právě Scott a Scorsese, nehledě na výběr látky a jeho (skromný) tržební potenciál. Jak to s filmem nakonec dopadne po kvalitativní stránce (nemohu soudit, zatím jsem neviděl) a kdo si jej v kině reálně najde, to už je jiná věc.

Každopádně je to za mě rozumná cesta, jak v kinech udržet žánry a témata, které by jinak neměly šanci si na sebe vydělat. Kdo nemá rád v kinech dlouhé filmy, má k dispozici “kinoverzi”, kdo by chtěl dostat něco navíc, na streamu jej čeká prodloužený sestřih nebo minisérie (viz třeba aktuální Faraway Downs od Luhrmanna, byť originál je staršího data) a kdo se s chutí podívá na obě verze (čistě ze zvědavosti/pro srovnání), třeba jako já, tak má taky možnost.