Z dnešního pohledu klasika nejen svého žánru, ale rovněž kategorie „produktového“ blockbusteru (spolu třeba s jinou jedničkou, která odstartovala multimiliardovou sérii, a totiž Transformers). Obsadit Deppa do role vedlejší comic relief postavy byl od Bruckheimera geniální tah na úrovni Hopkinse v Silence Of The Lambs (taky si Sparrow svým pojetím následně ukradl celý film, respektive celou sérii, pro sebe stejně jako Lecter:-)) a zbytek castingu se podařilo také trefit na jedničku, ale ještě důležitější bylo Bruckheimerovo rozhodnutí najmout osvědčenou dvojku Elliott & Rossio.

Po brutálním propadáku Pirates, kterým Polanski, ehm, potopil:-) pirátský žánr v 80s na další dekádu a brutálním propadáku Cutthroat Island, kterým Harlin zvládl to samé v 90s, teprve Verbinski (respektive Bruckheimer) o další desetiletku později pochopil, že podobné dobrodružné podívané se špetkou fantastiky nestojí na rozpočtu, tricích nebo velkorysé výpravě, ale na kvalitním scénáři se sympatickými postavami, břitkým humorem a poutavým příběhem, ve kterém se nápaditým (seriózním nebo parodickým) způsobem porušují zavedená klišé žánru, ale současně se následují osvědčené žánrové postupy (tam, kde je to vhodné). Všechno ostatní (hvězdný casting, vysoké produkční hodnoty, atd.) je pak jen příjemný bonus navíc. Totéž pár let předtím jejich Mask of Zorro nebo Shrek. Stejná formule, stejná kvalita:-).