Těch 185M USD je samozřejmě odhad (studia přesné čísla nikdy nezveřejňují), ale pokud z něj vyjdeme, tak vzhledem k tomu, že studia s oblibou do rozpočtů nezapočítávají náklady na marketing, řekl bych, že se přes 200M USD velmi jistě dostali. Nepochybuji o tom, že studio si slibovalo vysoké tržby již u ST 2009, ale konečné tržby byly ve výsledku zklamáním. Tak snad se historie nebude opakovat.


Tak mám dojem, že si studio i tím, že „odkleplo“ jako hlavního padoucha tuto postavu, slibovalo od STID něco podobného, jako se stalo v případě BB a TDK – co se výsledných tržeb týče.

Bohužel to prozatím vypadá, že bude mít STID co dělat, aby vůbec svého předchůdce předehnal (což, vzhledem k navýšení rozpočtu, musí). Pokud by se ani toto nepodařilo, je otázkou co bude s frančízou dál (navíc s odchodem Abramse). Pokud ST byl pouze zklamání, STID prozatím vypadá na velké zklamání.

Ať už si o obou filmech myslím cokoliv po stránce Star Treku, rozhodně jsou to skvělé blockbustery, proto je mi jejich dosavadní neúspěch opravdu záhadou. Vzhledem k síle frančízy, jménu režiséra, kvality filmu, velikosti marketingu (a nyní i 3D a IMAXu) by pro nové ST neměl být problém se pohybovat nad 500M – 600M. Pokud hlavním důvodem k uplatnění metody „znovu a lépe (jinak)“ bylo zklamání z tržeb Nemesis, tak si studio zatím, upřímně, zase tak moc nepomohlo.


Z dlouhodobého hlediska samozřejmě v červených číslech, díky uvedení na DVD/BD, prodeji TV práv plus různé iTunes, Hulu, Vimeo apod., STID nebude, ale studiu jde především o tržby z kin (proto je do nich uvádějí:-). Je pravda, že na mnoha trzích bude teprve STID uveden, nicméně na US/CA trhu již tržby o moc výše nepůjdou, takže to prozatím vypadá, že se poměr tržeb z Ameriky a zbytku světa oproti předchozímu ST pouze prohodí – viz zde (tabulka na konci stránky). Navíc je potřeba vzít v úvahu, že STID stál studio více než ST plus marketing, kde bych se nedivil, pokud šly náklady také výš, takže po odečtení půlky tržeb, které jdou ve prospěch kinařů, se může stát, že studio bude na nule (a bude netrpělivě čekat na čísla za prodej viz výše).


Inflace, 3D konverze, IMAX kamery, CGI stálo víc, Abrams si řekl o víc, Pine a spol. si řekli o víc, do marketingu napumpovali víc („minule to nebylo nic moc, takže musíme přitvrdit“) atd. atd. Běžná praxe. STID je ještě celkem v pohodě, ale jsou filmy na kterých podobné rozpočty vůbec nejsou vidět (z hlavy mně rychle napadá 200M Quantum Of Solace například).


Pěkný článek. Ovšem čísla uvedená v článku mají jen přibližnou relevanci, protože:

1) inflace (což v článku zmíněno je),

2) rozpočty s oblibou studia zveřejňují velmi přibližně a není výjimkou, že skutečnou částku „srazí“ o několik řádů tak, aby výsledný zisk, popř. výsledná ztráta vypadal/a „lépe“,

3) polovina tržeb z kin připadá provozovatelům,

4) do rozpočtu studia nezapočítávají náklady na marketing, které v dnešní době mohou dosahovat třetiny i poloviny „skutečného“ rozpočtu.

Tudíž v některých případech o propadáky, bohužel, skutečně šlo.

P.S. Hovoříme zde o výdělcích v kinech, tudíž střednědobé a dlouhodobé zisky (videotrh, tv práva a nově digitální distribuce) neberu v potaz.


Vliv (a to zásadní) na to číslo, kolikrát si ten a ten film na sebe vydělal mají body 3) a 4). Náhled na návštěvnost kin si právě vinou inflace (ceny lístků) udělat moc nelze (pakliže s ní v kalkulaci není počítáno). Plus je potřeba vzít v potaz také množství kin, do kterých je film nasazen a případně počet trhů, na kterých není vůbec uveden.


Nemyslel jsem to jako kritiku, článek je opravdu povedený. Ta poznámka měla za cíl jen upozornit, že v rovnici je daleko více proměnných, aby ony čísla v článku někdo nepovažoval za „bernou minci“. Bohužel, dobrat se ke „skutečným“ číslům je takřka nemožné viz body 2) a 4).


Vzhledem k tomu, že sice známe tržby, ale známe pouze přiznaný rozpočet, nikoliv ten skutečný a neznáme náklady, vynaložené na marketing (v řádech desítek milionů USD), je konstatovat, že se snímek zaplatil, docela odvážné. V dlouhodobém horizontu, díky prodeji práv k tv/video distribuci, se tak jistě stane, ale tato varianta asi nebyla tou, kterou by studio preferovalo.

Ano, tržby jsou sice v rámci frančízy nejvyšší, ale studiu jde především o zisky z těchto tržeb v kinech a v tomto se, upřímně, filmu moc nedaří. Na konec se STID samozřejmě nejen zaplatí, ale bude generovat i nějaký ten zisk, ale do velké ligy, bohužel, stále nepatří. Což nechápu – film se povedl, masám (pro které byl točen) se líbí, patří do silné frančízy, k tomu 3D tj. zvýšená cena lístků atd. Zatímco takové SW 7 čeká miliarda (možná i víc), ať už se film povede nebo ne. Po SW je poptávka vždy, u ST bohužel:-(.