ST primárně pro nefanoušky ST, přesněji řečeno sci-fi. Nic proti tomu, snaha rozšiřovat řady věrných oveček o dosud nepolíbené jedince je chvályhodná, ať už se tak děje jakýmikoliv prostředky (třeba skrze nepokrytou kopírku SW od Abramse:-( nebo experimentováním s žánrovým průnikem jinam ala Subspace Rhapsody ve SNW:-)) a dobové tržby (po jedničce a osmičce třetí nejvyšší tržby v rámci původních filmů s posádkou TOS/TNG) a všeobecně pozitivní divácké ohlasy hovoří jasně, ale tohle velrybí dobrodružství ve stylu „natočíme komedii v kulisách ST a abychom ušetřili na výpravě, kostýmech a tricích, tak to zasadíme do současnosti“ šlo vždycky mimo mě (#notmycupofearlgrey).

Jako komedie v kulisách ST (a ekologická agitka) to je fajn, ale na můj vkus je tam prostě toho ST nebo obecně sci-fi fetišismu (mimozemšťani, lodě, průzkum vesmíru, phazery a photonová torpéda, technobláboly:-), atd.) trestuhodně málo a v podstatě nemám důvod se ke čtyřce vracet zdaleka tak často, jako to dělám u jiných TOS/TNG filmů. Protože komediální potenciál postav dokážou vytěžit na podobné úrovni jako čtyřka a navíc k tomu dostanu mohutnou dávku zmíněného ST/sci-fi fetišismu v neředěné formě přímo do žíly:-). Frakes v osmičce (a spousta epizod TNG/DS9/VOY) tenhle problém (cestování do minulosti se zachováním podstaty ST) dokázal vyřešit mnohem lépe než Nimoy ve čtyřce.


Ad (skvělá) Subspace Rhapsody – jasně, tyhle „zkoumáme hranice toho, co naše značka ještě unese“ epizody se točí hlavně pro zábavu (mám takové podezření, že především samotných tvůrců, viz Xena, SG-1, X-Files, atd.:-)), ale je otázkou pro jaké fanoušky, protože u die hard trekkies to podle všeho moc nefunguje (spolu s podobně jiným, „pohádkovým“, Elysian Kingdom to má nejnižší hodnocení v rámci SNW jak na imdb, tak na čsfd). Zatímco u „náhodných kolemjdoucích“ se to s nějakým pozitivním ohlasem potkat – teoreticky – může (jé, ono to není jen o postavách v pyžamech v papundeklových kulisách?).

Stran úspory nákladů u čtyřky záleží na úhlu pohledu. Jasně, při srovnání s předchozími filmy šel paradoxně nahoru, ale tohle jde podle mě na vrub zvyšujícím se nákladům na produkci v průběhu 80s obecně (jinak by pětka a šestka asi nestála ještě více než čtyřka:-)) a co tady ušetřili na produkčních hodnotách, to vrazili do platů herců, kteří s každým dalším filmem vyhrožovali, že se natáčení nezúčastní, pokud nedostanou více peněz, případně rovnou režisérský kredit:-). To byl taky jeden z důvodů, proč – a nikoliv náhodou v době premiéry čtyřky – vznikla TNG s „neznámým“ castingem, kterému nebylo potřeba vyplácet horentní sumy.