Takže Paramount uvažuje, že nechá znovu vyrenderovat všechny CGI scény, přidané Wisem v režisérské verzi, pro UHD master, jelikož tehdy v 2000, při tvorbě DVD verze, někoho napadlo, že by byl dobrý nápad veškeré CGI renderovat pouze v SD rozlišení, což je mimo jiné důvod, proč nikdy nevyšel první film na BD v režisérské verzi, jelikož se Paramountu nechtělo investovat do přesně tohoto? Chápu to správně? V tom případě palec nahoru. Snad u toho bude nějaká dobrá duše, která Paramount upozorní na to, aby se nové CGI nerenderovalo pouze pro UHD rozlišení, aby se za pár let, s nástupem 8K médií, neřešil tentýž problém znovu a opět.
Jestli bude po 4K next gen formát opravdu 8K (ať už native nebo upscale) nebo cokoliv mezi tím vlastně není úplně podstatné. Pointa spočívala v tom, aby při tvorbě 4K verze filmu vybrali trochu futureproof řešení, aby neřešili tentýž problém zas a znova po každém nástupu next gen formátu.
Jinak bude Ti ten domácí technologický strop stačit za 5, 10 a více let? Protože spousty lidem ne a upřímně velmi pochybuji, že se studia dobrovolně rozhodnou již nikdy nevydat na jakémkoliv novém formátu žádný z filmů, natáčených na kinofilm, protože zdrojový materiál již dosáhl svého limitu. Pamatuji si na filmy, které studia pár let dozadu prodávala v UHD verzi, které vznikly z 2K masteru, takže o jejich ochotě Ti prodat cokoliv za jakoukoliv cenu (obrazně i doslova) si nedělám iluze. Jakmile bude technologie transferu/upscalu dostatečně kvalitní a bude k dispozici zachovalý zdrojový materiál, budou všechny klasiky vycházet zas a znovu, tak jako v době VHS, DVD, BD a nyní UHD.
Fakt, že v dnešní době se filmy natáčejí nejčastěji ve 4K a ve větším rozlišení jen ty největší blockbustery je logický. Renderovat CGI (kterých jsou v blockbusterech tuny včetně „netrikových“ sekvencí) ve vysokých rozlišeních je velmi finančně náročné a v dnešní době, kdy na trhu ještě není technika, která by 6K/8K a výše podporovala (od přehrávačů po zobrazovače), jde o „zbytečnou“ investici. Šetří se bohužel všude (včetně např. nahrazování analogových promítaček v IMAXech digitálními 2K projektory). Za 5, 10 a více let bude ale situace úplně jiná. Pokrok se prostě nedá zastavit:-).
Kudos samozřejmě za to, že se k nám konečně na modré/černé placky dostal i nějaký ST mimo Abramsverse a za audiovizuální kvalitu remasteru, ale jinak převažuje zklamání. Jednak jde u nás do prodeje nepochopitelně jednodiskovka, zatímco druhý disk je napěchován (i novými!) bonusy, s tím související potřeba si koupit film dvakrát, pokud jej člověk chce mít na BD i UHD, podle toho, kde jej zrovna chce přehrávat, přestože když už bonusový disk vynechali, druhý disk s BD verzí by se do amaraye rozhodně vešel, dále absence dabingu, což i pro filmy v director´s cutech není problém na disku mít v kombinaci s titulky u rozdílových scén už od dob DVD (viz ID4, Alien, atd.) a samozřejmě pro změnu vynechání BD/UHD releasu s kino verzí u nás. O málo známém třetím sestřihu filmu pro TV (1983) ani nemluvě.
Přemýšlím – pokud nemá člověk problém s EN, což je naštěstí můj případ – proč si film vlastně nekoupit raději na DE Amazonu. Stojí prakticky stejně jako tady a jde o zmíněnou dvoudiskovku s plno bonusy navíc.
P.S. Pro zájemce o genezi nového remasteru director´s cutu pro BD/UHD doporučuji video Restoring Star Trek: The Motion Picture Director’s Edition in 4K – Iconicon 2022 na YT.