Connery (s asi nejlepším příčeskem ze všech, které měl) je jistota vždy a všude, tady z něj charisma přímo odkapává, ale i ostatní herci nezaostávají. Režie samozřejmě skvělá, ale i scénář, resp. adaptace, je výborná práce, jelikož u adaptací je vždy oříšek, co ponechat, co vyhodit a co změnit (ano i zde jsou odlišnosti od předlohy) a přitom zachovat ducha předlohy a udržet spád děje, což se zde bez pochyb podařilo. Film je napínavý, ať už jsme pod vodou a sledujeme hru kočky s myší, v kanceláři za stolem nebo sledujeme tečky na sonarech. Ryan samotný je tady víceméně jen jednou z mnoha figurek (byť důležitou) na šachovnici v mnohem větší hře, což slouží příběhu (na rozdíl od pozdějších adaptací, kde (asi i díky starpower Forda) byla hlavní pozornost více a více zaměřována na Ryana jako takového). A rozhodně se sluší zmínit i vynikající ost od Poledourise, který krásně dotváří atmosféru. Prostě nejlepší ryanovka dosud, imho.
Podle mě jednoznačně nejlepší ryanovka a to vůbec nejlepší z clancyovek na filmově-seriálovém poli obecně a to až do dnešních dní. Což je jednak trochu smutné, že se žádnou další adaptací nedokázali filmaři k tomuhle etalonu nejen ponorkových, ale i špionážních filmů přiblížit a jednak to dokazuje, jak velkou pecku tehdy McTiernan a spol. dokázali natočit. Ještěže si McTiernan tenkrát režii filmu nakonec nerozmyslel a nevzal nabízenou režii dvojky Die Hard, která ho prý docela lákala, čímž diváci i díky Harlinovi následně dostali dva parádní filmy najednou, tj. to nejlepší z obou světů:-).
Jinak mám takový pocit, že ten textový dodatek v úvodu o zasazení děje do 1984 se do filmu přidával až někdy v post produkci, nebo možná dokonce někdy těsně před premiérou v návaznosti na tehdejší aktuální události na mezinárodní politické scéně. Takže je klidně možné, že ve scénáři původně fakt nebyl. Kdysi dávno (někdy v 90s) jsem o tom někde (asi Cinema) v tomhle duchu četl a zaujalo mně to (asi proto si to pamatuju až dodnes). A další věc co si vybavuju je, že kromě obligátních modelů na place využívali i makety, přičemž ta plovoucí maketa celé ponorky (předpokládám použita především pro záběry na Conneryho, když stojí na vrcholu ponorky (sorry, netuším, jak se ta část s periskopy ofiko jmenuje:-)) a následně společně s Baldwinem, když vplouvají do ústí řeky) byla ve své době údajně jedna z největších postavených „kulis“ pro film. Snad si se mnou moje paměť ošklivě nehraje:-).
Každopádně ale velká klasika a povinnost pro všechny fanoušky akčního špionážního žánru. Conneryho Ramius s frajerským příčeskem (takový předskokan před Masonovým čírem v The Rock:-)), který si celý film krade pro sebe a nedivil bych se, kdyby spousta lidí film znalo/vidělo, aniž by tušilo, že film není primárně o něm, ale o postavě tak trochu v pozadí, hranou Baldwinem:-), top class casting, skvělá ponorková atmosféra, scéna s proplouváním kaňonem „na slepo“ je pořád best of best, legendární „jen tak mimochodem“ přechod z ruštiny do angličtiny, geniální OST od Poledourise, přičemž sborový zpěv sovětské hymny je imho ta nejvíce cool performance jakékoliv hymny v jakémkoliv filmu vůbec (jo, jednu dobu jsem si ji broukal pořád dokola):-) a konečně nebýt tohohle filmu (a Top Gunu plus pár dalších), JAG by zdaleka nevypadal tak velkorozpočtově a „realisticky“:-).