Film, který imho trochu neprávem zapadl a z řad blockbusterů z devadesátek se na něj nevzpomíná až tak často, přestože byl a stále je skvělý. Měl jsem to štěstí a film také viděl v kině – nalákán nadšenou recenzí za 100% v Cinemě – a byl naprosto unesen tím, co jsem viděl. DeBont ve vrcholné formě (kdo tehdy mohl tušit, že natočil přesně druhý film ze dvou, který je opravdu špičkový), supersympatická dvojka Hunt (kterou jsem zbožňoval od Mad About You a byl rád, že ji konečně vidím na velkém plátně) a Paxton (u kterého jsem byl zase moc rád, že jako mistr vedlejších rolí konečně dostal hlavní roli), na katastrofický žánr neobvyklá romantická linka (vždy jsem měl pocit, že Hunt rozvodové papíry nechce podepsat primárně proto, že Paxtona stále miluje a nechce učinit definitivní krok v rozchodu oním podpisem), napínavá příběhová linka (u které děj uhání dopředu po vzoru F5 a není čas na oddych), ale hlavně a především neskutečně věrné vfx (které snese smělé srovnání s legendárními triky v T2 nebo JP).

Dnes už to divákovi nepřijde, protože díky cgi viděl snad opravdu všechno, ale ve zlatých devadesátkách, kdy bylo cgi na samém začátku, to byla doba, kdy po doslova desítkách let diváci poprvé v životě v kinech zažívali něco naprosto nového, co do té doby nikdy neviděli – tekuté kovy, postavy s dírou v břiše, oživlé dinosaury, zelené masky nebo právě zuřící tornáda.

Jen bych trochu nesouhlasil s tím, že DeBont praktické efekty preferoval nad cgi. On, stejně jako všichni v té době, neměl na výběr, protože cgi bylo tehdy neuvěřitelně náročné na výpočetní výkon a procesorový čas, tím pádem neuvěřitelně drahé. Proto vše, co nějaký způsobem šlo natočit prakticky se tak také natočilo a cgi bylo použito jen pro ty scény, které se jinak (v odpovídající kvalitě) natočit nedaly vůbec nebo špatně (viz T2, kde je dohromady čistého cgi snad 5 minut, zbytek praktické vfx, totéž JP, kde je cgi tuším 10 minut čistého času atd.).

V každém případě skvělý film, který je skvělý i po téměř čtvrtstoletí:-).


Originál je velká pecka, i když v rámci blockbusterů v 90s tak trochu (neprávem) zapadla. Crichtonův scénář nebyl sice žádné veledílo, ale fungoval přesně tak jak měl. Co ale z filmu udělalo tehdy obří hit (skoro 500m v půlce 90s byly velké prachy, Armageddon narvaný áčkovými hvězdami dal 550m) byly na tu dobu revoluční triky, ze kterých v kině lidem padala čelist (odzkoušeno na sobě). Což tak nějak v trikové inflaci, která vládne v současnosti, se už konat imho nebude.

Bez sympaťáka Paxtona už to nebude úplně ono a kdoví, zda bude ve filmu alespoň Hunt. Ale tak budu pozitivní, dnešní doba přeje nostalgickým filmovým návratům z 80s a 90s, tak budu věřit, že se to snad povede i tady (ve 3D nebo v Imaxu/Atmosu by nějaká ta F5ka mohla být slušná vichřice:-)).


Twister je moje srdcovka a na nějakou pořádnou eF pětku (létající krávy included:-)) se v kině podívám s chutí, současně po všech těch béčkových nepřiznaných pokračováních by bylo záhodno vyrukovat zase s patřičnou tříáčkovou produkcí, ale přiznejme si, že hlavní lákadlo původního filmu je spojeno s dobou jeho vzniku.

Hunt a Paxton byli super, ale důvod, proč se tehdy na film chodilo v houfech (me included:-)), byly ultra realistické triky, které do té doby neměly v katastrofických filmech konkurenci. A tenhle unikátní zeitgeist je už prostě nenávratně pryč. Jasně, doba pokročila a s ní i trikové technologie, ale po všech těch emmerichovinách, bayovinách a digifestech obecně bude pro tvůrce sakra těžké diváky něčím znovu poslat do kolen nehledě na finální obsazení.

Na druhou stranu dnešní doba přeje oživování starých značek z 80s a 90s, některé pokračování po letech se dost povedly a z některých byly dokonce obří hity viz dinosauři, tak budu doufat, že se stane zázrak a tady tomu bude stejně tak.