Hmm, copy-paste jednička na digi steroidech, akorát v době, kdy digi steroidy už moc lidí do kolen nepošlou a bez geniální ústřední dvojice. Jasně, na jedničku se do kina chodilo primárně kvůli, v tehdejší době revolučním, trikům (nebyl jsem výjimka), ale ten příběh fungoval i sám o sobě jako přirozeně působící kombinace katastrofického filmu a romantiky (rok před Titanicem:-)) a pokud se zrovna krávy nebo zemědělské stroje neproháněly vzduchem, bylo stále na co se koukat. U dvojky podle traileru ten pocit nemám a pisálek Smith moc nadějí předem taky nevzbuzuje.

Vypadá to, že do toho nalili fakt hodně peněz a produkčními hodnotami to všechny ty zástupy nepřiznaných low cost sequelů zadupe zavrtá do země, tak snad kromě digibordelu dokáže dvojka nabídnout ještě něco navíc (tak jako jednička). Jestli je pravda, že budget se pohybuje okolo 200 mega (!) a film nebude událost sezóny, tak si tady někdo koleduje o box office harakiri:-).


Přeju tomu každý dollar/jüan a do kina se kvůli jedničce asi podívám, ale i kdyby to v IMAXu dostalo nevímjaký prostor … nemá to žádnou hereckou hvězdu, která by na to natáhla davy a katastrofický žánr byl úplně mrtvej už před pandemií (Pompeii, Deepwater Horizon, Geostorm), natož po ní (Moonfall)*.

Jediný, kdo to za posledních deset let dokázal přebít byl snad jen Rock v San Andreas a to jen proto, že v té době zažíval hype, tj. lidi chodili na Rocka a ne na pohyby kontinentálních desek. Navíc v traileru dvojky není ani jeden záběr, ze kterého by někomu padala čelist, protože nic takového zatím nikde neviděl. Tedy přesně ten důvod, proč jednička před skoro třiceti lety zvládla lidem sebrat z kapes skoro půl miliardy.

*Totéž historický – fakt jsem zvědavý, jak letos dopadne Scott v pokladnách s dalším Gladiatorem.


Tak za tohle budou v Universalu padat hlavy:-). Pojmy katastrofický žánr a klinická smrt jsou v současnosti synonyma, no name casting, tuny digibordelu, ze kterého si v dnešní době na prdel nesedne vůbec nikdo (na rozdíl od ve své době kulervoucích trikových kouzel ILM v originálu), dějově očividně vykrádačka původního filmu (Dorothy included:-)) a rozpočet 200 mega, wow.

Originál byl jeden z prvních filmů, který jsem v kině viděl a dodnes je to moje srdcovka, tak neporuším tradici a po skoro třiceti letech si zážitek s eF pětkou zopakuju, ale zatím to na černého koně sezóny moc nevypadá.


Kosinski má podle všeho kredit jen za námět (bohužel), scénář má na starosti jiný pisálek. To je za mě právě další z prapodivných kroků Universalu. Poslední jakože velký hit z katastrofického žánru byl San Andreas, protože Johnson na vrcholu popularity, jinak je to bída s nouzí a tady do toho nejenže narvou 200 mega, ale navíc režii i scénář svěří lidem, kteří jsou poněkud, řekněme, kvalitativně nevyrovnaní:-). Přál bych si, aby se to povedlo (kvůli nostalgii k originálu i sympaťákovi Powellovi), ale tohle může kvalitativně i finančně dopadnout fakt jakkoliv.


Názorná ukázka koncentrované eF pětkové paseky:-). Když už nic jiného, tak ten obří rozpočet je na tom filmu alespoň poznat, což u podobných vysoko rozpočtových blockbusterů není zdaleka pravidlo (viz komiksovky).

Jako fanoušek jedničky v kině chybět nebudu, ale kromě Powella, hromady citací de Bontova filmu (soupeřící týmy, Dorothy, demolice kina, lidé a vehikly létající vzduchem, atd.) pro fanoušky a tuny meteorologického digibordelu, který v dnešní době už bohužel postrádá jakýkoliv wow efekt, od toho raději nečekám nic moc navíc. Snad Chung příjemně překvapí podobně jako kdysi de Bont a dvojka vedle záplavy triků nabídne i zajímavý příběh a sympatické postavy.


Jak by mohla, když katastrofický žánr už roky (dávno před pandemií, natož po ní) řadové publikum nezajímá, podobná úroveň (respektive množství) triků je vidět v každém druhém letním blockbusteru a koho tohle téma zajímá, tak na webu má na jedno kliknutí doslova tuny reálného video obsahu. Na rozdíl od doby, kdy se do kin dostala jednička. Faktor „tvl, tak to jsem ještě nikdy nikde neviděl“, kterým bodoval de Bont (v ’96 v kině osobně odzkoušeno:-)), se tak u dvojky nachází na hodnotě nula.

Dvojka se započtenou inflací sice stojí prakticky stejně jako jednička, ale odklepnout takové numero v dnešní době a nasadit film týden před pláštěnky (což je sice úplně jiný žánr a cílovka, ale jde o ukradení mediální pozornosti na poli „velký letní popcorn“) bylo čiré bláznovství.