Nejnovější přírůstek do série Romulus je za rohem a jak jinak (lépe) se na návrat xenomorfů s kyselinou namísto krve připravit, než nedávno vydaným novým retrospektivní pohledem na vznik nejlepšího dílu série, tj. Aliens (promiň Ridley, těsný souboj, ale královna je prostě královna:-)) s názvem Aliens Expanded. Genezi filmu od A do Z už před dvaceti lety vyčerpávajícím způsobem prozkoumal tříhodinový dokument Superior Firepower: The Making of Aliens (je součástí video kolekcí Alien Quadrilogy a Alien Anthology a jeho autor je přítomen i zde), ale tvůrci aktuálního dokumentu usoudili, že je potřeba se k látce vrátit v klasickém “cameronovském” stylu, tzn. všeho víc:-), takže tentokrát od A do Z ve čtyřhodinovém dokumentu. A po jeho zhlédnutí mohu konstatovat, že s nimi nelze než souhlasit.

Použitou formou dokument trochu připomene (informačně taktéž nabitý) “MU-TH-UR Mode” z kolekce Alien Anthology, tj. záběry na mluvící hlavy (sešla se tady téměř kompletní posádka a nejdůležitější persony z řad členů štábu), které se skládají ze zábavných/zajímavých historek z natáčení (mezi hromadou dobře známých perliček, typu výměny Remara za Biehna, vzájemné animozity mezi Cameronem a členy štábu, boot campu pro herce nebo důvodu neúčasti Gigera na projektu, padne i několik nových, tedy alespoň pro mě), analytických rozborů nejrůznějších motivů a témat filmu a hodnocení jeho přetrvávajícího odkazu v popkultuře, se střídají s odpovídajícími sekvencemi přímo z filmu k navození atmosféry a doprovodnými scénami ze zákulisí natáčení tak, jak pomyslně postupuje děj filmu.

Jistou výtku bych měl vůči přítomnosti několika influencerů (více bych ocenil, kdyby se ušetřený čas věnoval lidem přímo zapojeným do produkce), neustálé budování piedestalu jak Cameronovi, tak i jeho filmu je sice pochopitelné (přece jen jde o jeden z nejlepších filmů a současně pokračování všech dob), ale po čase poněkud repetitivní, dovedl bych si představit, že především Cameron a Weaver dostanou v dokumentu o něco rozsáhlejší screentime a poslední povzdech se týká čtveřice Horner, Biddle, Matthews a Paxton (kvituji opravdu dojemnou poctu/rozlučku), která z pochopitelných důvodů nemohla na dokumentu participovat. V každém případě to nejpodstatnější – zhlédnout dokument na jeden zátah a po jeho skončení na nic nečekat a okamžitě si pustit samotný film – tady funguje na výbornou:-).

P. S. V příštím roce je naplánováno vydání podobně komplexního dokumentu jiné osmdesátkové klasiky strašidelného žánru pod všeříkajícím názvem The Thing Expanded (na svědomí jej mají stejní autoři).