Heistmovie se zombies v oblasti odříznuté od okolního světa a k tomu jde o Las Vegas? No, paráda! Jeden z případů, u kterých béčková premisa na papíře zní prostě skvěle (podobně jako nacisti na Měsíci, Manhattan přeměněný ve vězení, zombie vojáci z WW2 atd.) a je příslibem originální, hutné, vtipné a drsné akční řežby. Bohužel ne tak zde.

Úvodní titulky jsou ten nejlepší prvek celého filmu (imho ale Dawn Of The Dead nebo Watchmen stále nepřekonáno). Zbytek je velký, špatný. Skoro hodinová expozice, než se postavy dostanou do města (proč?). Nudná a zbytečná verbovačka vedlejších postav (proč?). Bautista se snaží, seč může, ovšem všichni ostatní okolo něj spadají do ranku “nezajímavé a zaměnitelné plus v nemálo případech doslova otravné postavy” (Notaro je zajímavá asi jen tím, jak je její postava přesná kopírka postavy, kterou hraje ve ST: Discovery). Rodinná linka a řešení vztahů vůbec nefunguje a je (opět) zbytečně navíc.

Na papíře zněl nápad zkombinovat do jednoho filmu old school zombies a übermacht zombies, a.k.a. “alfy” (a.k.a. vykrádačka I Am Legend) asi docela dobře, ovšem ve filmu to přináší nejeden problém (např. jak vlastně vznikají old school zombies, když apokalypsa začala alfou a všichni napadení se také stali alfami?). Přesto pár relativně dobrých nápadů ve filmu je – hibernace (nicméně k čemu potřebuje mrtvé tělo hibernovat:-)?), zombie potomstvo (i když takový Braindead si s tématem doslova vyhrál), nebo zombie zvířata (i to ale již bylo jindy a jinde). Pak je zde ovšem to ostatní.

Las Vegas je vyjma zombie Elvise trestuhodně nevyužito – děj by se mohl odehrávat doslova kdekoliv jinde a na výsledek by to nemělo pražádný vliv. Akce je redukována na headshoty ve stylu Johna Wicka, tj. kdyby na místo zombies byli protivníci lidé, tak to vyjde na stejno, ale především ve filmu není prakticky žádný gore (utržené končetiny, vyhřezlá střeva nebo obnažené mozky téměř nebo zcela absentují). Samotný heist se smrskl na krátkou scénu překonávání trojího zabezpečení a otevření sejfu tím nejtriviálnějším způsobem, jaký si lze představit. Celý film je tak v podstatě jen o tom, že se 2h čeká na 20 minutový klimax v závěru.

Nečekal jsem, že to napíšu, ale vážně by to chtělo WhedonCut, tj. vyhodit z filmu hodinu nadbytečné vaty, protože world building, vztahy nebo vývoj charakterů u Snydera tak jako tak nefunguje nebo rovnou neexistuje, takže by se o nic nepřišlo, jen by se zrychlilo tempo a netrvalo by to tak dlouho (a možná by bylo méně “hrátek” se zaostřením záběru).

P.S. V závěru jsem čekal, že nakažený Bautista po proměně zabije svou otravnou dceru (a po zabití manželky tak krásně uzavře kruh) a stane se novou (a jedinou zbývající) alfou, aneb otevřená vrátka k pokračování. Naštěstí se to nestalo, ale o moc lepší to stejně nebylo:-).