Jo, je to pořád tam, i po těch 13 letech to funguje stejně skvěle, jako tenkrát napoprvé. Kdo si k filmu během uplynulých let nenašel cestu (nebo ji postupem času ztratil), tak současný re-release na tom samozřejmě nic nezmění. Ovšem kdo byl tehdy Cameronovou sci-fi pohádkou, okořeněnou špetkou fantasy (tak jako Lucasovy Star Wars, zde tajemnou a všemocnou Sílu zastupuje tajemná a všemocná Eywa:-)), okouzlen, ten se opět dočká prvotřídního diváckého zážitku.

Ten tehdejší prvotní neuvěřitelný wow efekt samozřejmě tentokrát absentuje, protože člověk už předem ví, co jej čeká, ale přesto po několika minutách filmu jsem si jej dokázal okamžitě vybavit a pro sebe v duchu konstatovat, že se od posledně nic nezměnilo a Železný Jim i o dekádu později stále kope vlastní ligu.

Stran technického provedení 3d pak vyloženě vlastní sport, protože i po tak dlouhé době od premiéry je daleko přede všemi, kteří přišli po něm. Což jen dokazuje, jaký je Cameron (nejen) technologický génius, ale taktéž to, že bohužel s třetím rozměrem v branži, vyjma něj, v podstatě nikdo jiný neumí správně pracovat (což je pro Hollywood jako takový docela tristní bilance).

Triky vypadají stále naprosto top class a totéž platí o celkovém audiovizuálu a to do takové míry, že bych neměl problém uvěřit, že film vznikl někdy v dnešní době. Je klidně možné, že tady někdo mnohem znalejší pozná na současný standard menší počet polygonů, támhle zase ne tak detailní animaci a ještě jinde třeba ne úplně odpovídající nasvícení, ale mnohem důležitější je, jak to celé funguje dohromady a jakou míru divácké imerze se tvůrcům podaří zprostředkovat a oboje je na špičkové úrovni i na dnešní poměry.

Jasně, je tady pořád ten jednoduchý archetypální příběh, zabalený do prvoplánové eko a antikoloniální agitky (zlí jazykové by řekli syndrom Pocahontas nebo Dances with Wolves:-)) a ano, vesmírní šmoulové, přes veškerou chválu, nejsou zrovna film, který bych musel vidět každý rok, natož ještě častěji (na rozdíl od jiných cameronovin, které můžu vidět klidně každý měsíc:-)), možná právě proto, že už si ani nepamatuji, jak je to dlouho, co jsem film naposledy viděl (a je dost možné, že to bylo v době vydání bd a pak už vlastně nikdy), jsem si děj filmu (opět) krásně užíval a rychle se do něj (opět) ponořil, včetně všech emocí, které se Cameron tehdy snažil v divácích vyvolat.

Nebylo by lepší, kdyby Cameron napsal hardcore military sci-fi boje hodných lidí se zlými modráky s lidským impostorem JakeSullym? Nebo hodných modráků a lidí proti zlým/hnusným/slizkým “vetřelcům”? Tvl, no jasně že asi bylo, ale na možná a kdyby se nikdy a nikde nehraje. Cameron chtěl prostě vyprávět právě tenhle příběh a udělal to imho nejlépe jak mohl. Je třeba mít také na paměti, že už v té době měl plán na celou ságu a první film v sérii musel být nevyhnutelně koncipován jako “pilot”, který v první řadě představí celé univerzum, seznámí diváky s jednotlivými postavami, předvede klasický “indoktrinační” charakterový oblouk (od “je to jen mise” přes “je to osobní” až po “teď už jsem jedním z nich”) hlavní postavy a v závěru filmu jej začlení do nové mimozemské rodiny. To podstatné se bude (alespoň doufám) řešit až v nadcházejících pokračováních. Tak, jako tomu bylo třeba u LOTRa. Což je sice odvážné srovnání, ale sám Cameron v minulosti tvrdil, že dvojka až pětka dohromady s jedničkou budou tvořit jeden ucelený příběh s jasným začátkem a koncem, přičemž já jsem se rozhodl mu věřit a nemůžu se dočkat pokračování:-).

Jediná drobná výtka směřuje na ten prostý fakt, že Cameron pro re-releasey dává pravidelně přednost kinoverzi, namísto prodloužené verze, která dodává postavám trochu větší hloubku a zasazuje některé události do většího kontextu a současně už tak dlouhý film neprodlužuje nijak extra zásadně (na dnešní blockbusterová měřítka), takže by s “výdrží” diváků v kinech nebyl až tak velký problém. Nicméně vítaným bonusem současného re-releaseu je pěkně po marvelovsku (skoro až lyrická) “potitulkovka”, lákající na dvojku:-).

Celkově sice nedokážu posoudit, jak moc jedničku pro aktuální re-release Cameron dodatečně “vytunil” a co je starý dobrý základ z minula, ale podstatný je koneckonců výsledek a ten vypadá a působí, jakoby film Cameron natočil nyní a nikoliv více než dekádu zpět. Jakou lepší vizitku by si jakýkoliv filmař mohl přát:-)?