Villeneuve nezklamal a po audiovizuální stránce je film doslova opulentní žranice (viděno sice s Atmosem, ale jen “klasicky”, v Imaxu to musí být ještě větší bombice). Zimmerův OST asi na samostatný poslech příliš není (i tak, ale doufám, že něco z Dune a NTTD bude příští rok v Praze ke slyšení:-)), ale v samotném filmu funguje perfektně a některé scény si doslova krade pro sebe.

Herci skvělí všichni do jednoho, ať už jsou na plátně celou dobu stopáže, nebo jen pár minut. Před premiérou jsem tipoval, že Chalamet a Zendaya byla castingová trefa do černého a taky že jo, Ferguson, Isaac, Brolin, Bardem nebo Skarsgård (ten má na záporáky již dlouhou dobu patent a tady to jen potvrdil) byli sázkou na jistotu, ale i herecká dřeva, typu Momoa a Bautista, se vytáhli a organicky zapadli mezi své, herecky mnohem schopnější, kolegy/ně.

Výpravu, kostýmy, masky nebo FX není potřeba ani zmiňovat, vše je na špičkové úrovni a ty prachy, které do projektu WB vložil, jsou na filmu jednoznačně vidět. Stejně tak i velké využití exteriérů (tak skvělé a podmanivé záběry pouště jsem viděl naposledy snad v The English Patient), namísto odtočení celého filmu čistě před blue(green)screenem. Jakožto filmový technofil musím pochválit i originální design veškeré techniky, protože na tomhle sci-fi poli je v dnešní době už docela těžké přijít s něčím původním a unikátním, aniž by to něco nepřipomínalo, nebo přímo nevykrádalo.

Jako nečtenář Herbertových knih nemohu posoudit věrnost předloze, avšak jako čtenář všech hesel k tomuto fenoménu na wiki:-) musím potvrdit, že Villeneuve osekal vysvětlovačky spojené s world buildingem pouze na nutné minimum. Vše podstatné ve filmu imho ale obsaženo je (něco z toho si jistě ponechal ještě do dvojky), resp. pokud by toho bylo více, mělo by to dopad jak na stopáž (což by nebyl až takový problém), tak na celkové tempo snímku (což by už problém docela byl).

Největší potíž filmu, se kterou se ale nedalo moc co dělat (pokud má být film věrný knize), ať už by to točil kdokoliv, je samozřejmě fakt, že jde o adaptaci půlky knihy – film nemá žádnou katarzi/klimax a děj v určitém momentu prostě skončí. Což bude jistě spousta diváků vnímat negativně (zvláště, když podobnou věc 20 let zpátky dost lidí nepochopitelně vyčítalo i TFOTR, tak co teprve Dune:-)) a je fakt, že kdyby třeba ANH skončila v okamžiku, kdy se Luke s Kenobim vydávají do Mos Eisley a zbytek bude příště, tak by mě to taky příliš nenadchlo. Přesto si myslím, že zadaptovat tak komplexní dílo, jako je Herbertova kniha, do dvou filmů v celkové stopáži okolo pěti hodin je lepší variantou, než to provést formou jednoho filmu (jako Lynch). Já jsem naštěstí věděl, do čeho jdu, s tempem jsem neměl absolutně žádný problém a nenudil jsem se ani vteřinu. Naopak, pokud by byl film ještě o půl hodiny delší (a skončil by ve stejném momentu), vůbec by mi to nevadilo.

Z mého pohledu to natočit lépe asi už nešlo (za podmínek, které Villeneuve dostal k dispozici, tj. pouze polovina knihy) a Lynchova verze je tímto ve všech ohledech (vyjma pochopitelně množství adaptovaného textu) zadupána do země. Filmová událost, dost možná nový stavební kámen sci-fi žánru a úchvatný biják, kvůli kterým se staví kina a mělo by se na ně do nich chodit (a nepouštět si je jen doma na streamu):-).

Pokud dvojka nakonec nevznikne – a já stále doufám, že když nezafunguje na WB finanční motivace, tak by mohla ta prestižní (kritiky, přijetí divácké obce a nějaké ty zlaté plešouny to imho také vyhraje) – tak to bude vyloženě zločin proti lidskosti kinematografii jako celku.