Když jsem po Hobbs & Shaw v komentářích psal, že u devítky to bude mít Diesel tentokrát těžké, protože velké hvězdy budou absentovat a celé to bude stát jen na něm (protože zbytek osazenstva je jen do počtu a Cena na to nemá), bylo to míněno z tržebního hlediska a vlastně mě tehdy ani nenapadlo, že by mohl film trpět po kvalitativní stránce. A bohužel se tak stalo.

Zmrtvýchvstalé postavy (po Rodriguez a Evansovi) ani “šokující” odhalení stran vztahových vazeb (které pomalu, ale jistě začínají dosahovat úrovně legendární scény z jedničky Hot Shots) není v sérii nic nového a vždy šlo o ne/přiznanou hru s divákem. To podstatné, na čem celá série (minimálně od pětky dál) stojí a padá byly technicky špičkové akční (over the top) scény, rychlý spád děje, jednoduchý humor a charismatické akční hvězdy.

Devítka má tunu (poměrně zbytečných) flashbacků, které jen zpomalují děj, humor, který je víc a víc otravný, než vtipný, o chybějících akčních hvězdách již řeč padla a co je nejzávažnější, samotná akce je překvapivě generická, co do nápadu, provedení i výsledného dojmu (s čímž předchozí díly problém rozhodně neměly), počínaje bitkou mezi Dieselem a Cenou a hrátky se značně nevyužitými magnety konče.

Diesel (ne)hraje stále stejně, Mirren i Theron mají spíše camea než cokoliv jiného a zbylá stafáž je nepřekvapivě nadále stafáž. Paradoxně Cena se snaží, seč mu síly, resp. scénář a omezený prostor na plátně, dovolují a není zdaleka tak špatný, jak jsem očekával. Ve výsledku tak potěšily snad jen návraty starých postav (přičemž stále doufám, že si Diesel s Moritzem ještě vzpomenou na Mendes), potitulková scéna a decentní pomrknutí na fanoušky Walkera.

V každém případě, pokud Diesel s Moritzem neplánují pojmout desítku a jedenáctku (nebo první a druhý díl desítky:-)) jako F&F variaci na poslední Avengers, tj. velkolepou týmovku úplně všech (staronových) postav s prvotřídní akcí, tak se obávám, že devítkou nově nastolený “standard” už po druhé a po třetí nebude stačit.