Po zhlédnutí nejnovější mise neohrožených terénních pracovníků mezinárodního měnového fondu musím smutně konstatovat, že McQuarrieho vítězná série asi musela dříve nebo později skončit a bohužel se tak stalo právě teď. Protože po obou předchozích McQuarrieho dechberoucích dílech a našlapaných trailerech jsem v případě sedmičky tak nějak automaticky zase předpokládal absolutní pecku …. a nedostal ji. Nadstandardní řemeslo to je bezesporu, ale McQuarrie a Cruise v minulosti ukázali, že mají na (mnohem) víc. Těžko soudit, co a kde se přesně pokazilo, ale jak jsem se na sedmičku těšil, tak se nově obávám toho, jak asi za rok dopadne osmička.

Na první pohled jsou všechny “povinné” náležitosti série na svém místě. Titulková sekvence shrnující děj celého filmu? Splněno. Šílené kaskadérské kousky hlavní herecké hvězdy, které nutí diváky žasnout a pojišťovny krachovat? Samozřejmě. Hlavní postava v režimu profesionálního sprintera? Jak jinak. Masky a hi-tech hračky ve standardní výbavě? Ovšem. Na druhý pohled se to ale neobešlo bez jistých zaváhání. Tradiční příběhový prvek každého dílu v podobě “nemožného” heistu? Tentokrát nikoliv. Neuvěřitelné akční scény posouvající laťku v žánru stále nahoru? Ano i ne. Zajímavý příběh, zábavné nové postavy a strhující tempo? No, ne tak docela.

V úvodu písečná sekvence jako ve třetím herním Uncharted, uprostřed automobilová sekvence jako v desátém F&F (ne, to fakt není pochvala), na konci vlaková sekvence jako ve druhém herním Uncharted (klimax jak má být:-)) a mezi tím nepříjemné spousty zdlouhavých a občas dokonce nudných (to je v sérii novinka:-() konverzaček/vysvětlovaček. Tempo není nikterak zázračné (prakticky až do vlakového finále se jede na volnoběh), bitky nestojí za řeč (jaký to kontrast s předchozím dílem), samotná příběhová linka je zredukována jen na obyčejný hon na jakéhosi MacGuffina (dějovou strukturou sedmička nápadně připomíná dvojku PotC) a k tomu jeden z nejmatnějších záporáků v celé sérii (původně obsazený Hoult by s ohledem na rozsah role ve filmu asi nedopadl o mnoho lépe než Morales).

Použít ve filmu Ferguson (nejlepší postava v pětce i šestce!) jen jako pouhý motivátor hlavní postavy k poražení záporáka po jejím odklízení je přímo na facku. O to více, když je nahrazena nedomrlou Atwell, která není zábavná, není vtipná, nemá šarm a s Cruisem spolu nemají prakticky žádnou chemii (něco z toho sice jde na vrub už scénáře, ale samotná Atwell tomu svým výkonem nijak nepomáhá). Klementieff je ve filmu úplně k ničemu, respektive slouží jen ke dvěma věcem (aby se nechala zachránit hlavní postavou a následně ji záchranu oplatila). Ještěže Kirby dostala prostor si o trochu více vyhrát s charakterem své postavy a využila jej a totéž platí i pro navrátilce Czernyho.

Sekvence s automobilovou honičkou je velkým zklamáním – postrádá nápaditost, rytmus i styl. Na podobné silničně-eskamotérské kousky v šestce nebo pětce se nechytá ani omylem a má co dělat, aby překonala zmíněnou desítku F&F. Masivně propagovaný skok na motorce je ve filmu paradoxně méně působivý než v promo materiálech, protože tam, kde měl být kontinuální záběr, který by situaci dodal na dramatičnosti, je na místo toho série střihů z různých úhlů, která celý zamýšlený highlight filmu úplně zbytečně rozředí a téměř nechá vyšumět do ztracena. Alespoň to velkorysé finále s bitkou na střeše a následnou havárii vlaku opravdu stojí za to a dějová linka sedmičky se v závěru uspokojivě uzavře bez potřeby laciného cliffhangeru k nalákání na přímo navazující osmičku.

Kromě vlakové tečky tak potěšila asi jen osobní dějová linka hlavní postavy a záporáka, spojená s odhalením, jak dochází k rekrutování agentů, což je zajímavý nápad, jak do série znovu přinést něco nového. Škoda, že se ve filmu omezuje jen na pár dialogů a několik neurčitých scén (snad se tvůrci k tématu ještě vrátí v dalším díle). Na současné (relativně nuzné) blockbusterové poměry jde o zdařilý titul, ale v rámci série je konkurence obzvláště tuhá a sedmička tak finišuje někde uprostřed pelotonu. Nezbývá než doufat, že se osmička napřesrok pořádně opře do pedálů a skončí na bedně.

P.S. Nejvíce pobavil vtip o významu zkratky IMF, který se ze vskutku vynalézavého českého dabingu dvojky o dvacet let později propracoval až do samotné série (aneb kruh se pomyslně uzavřel:-)).

P.P.S. Masky jsou fajn, syntezátor hlasu taky, ale příště by to chtělo pohlídat si i barvu očí osoby, za kterou se vydává někdo jiný.