Svěží, sebevědomé a důstojné (Wes může být tam někde nahoře klidný, neb odkaz pošlapán nebyl, právě naopak:-)) pokračování letité série, které obsahuje všechny povinné ingredience jak žánru (řádně krvavé killy a lekačky), tak samotné frančízy (klasický “vrah na lince” úvod, postavy znající filmově-hororová pravidla, nepostradatelný hlas Rogera Jacksona, tuny referencí na vlastní sérii, cílové publikum a filmový průmysl celkově, whodunnit linka a finálový killer identity twist), nadto přidává aktuálně populární fanservice v podobě původního castingu (přičemž mně nad rámec svaté trojice Campbell, Arquette a Cox (která, bohužel, vypadá téměř jako oživlá mumie) potěšila přítomnost Shelton, Matarazzo a cgi vytuněného Ulricha:-)) a ještě něco navíc (třeba motiv, který – na rozdíl od trojky a čtyřky – dává smysl nebo tvůrce, kteří vědí, že diváci vědí a dokážou si s očekáváním publika doslova vyhrát) a přesto, skrze nové postavy, funguje i jako samostatný slasher pro dnešní publikum, které sérii třeba ani nezná (ale je vůbec někdo takový:-)?).

Aneb takhle se to má dělat, chlapci a děvčata ve WB, když chci v dnešní době navazovat na plus minus 20 let starou značku (byť tedy poslední zářez je v tomto případě starý jen 10 let) s původním castingem, meta nadstavbou a cílem potěšit nové publikum (a ideálně jej přetvořit v nové fanoušky) a současně nenaštvat to původní (a pochopitelně i naopak).

Nějaké drobné výtky by se možná našly (škoda, že se s dějovou linkou “matka hlavní postavy je mimo město” nepracuje podobně jako v jedničce, plus killů by mohlo být o něco málo více (na druhou stranu kudos tvůrcům, že měli odvahu poslat na střídačku konečně někoho z původního “nesmrtelného” tria) a “pravidlo dvou” by také mohlo být, po těch letech, trochu inovováno –  co takhle třeba dva vrazi pracující nezávisle na sobě a soutěžící v “popularitě”, nebo rovnou vražedné trio?), ale ve srovnání se vším ostatním se jedná o kapky v moři:-).

Kéž by každý pátý díl nějaké (zejména hororové) série dopadl alespoň takto. Těžko soudit, jak na tom bude pětka v BO (v kině nás nebylo ani 10 a to šlo o multiplex v OVě), ale rozhodně doufám, že si ji dostatečně velké publikum najde a ocení, že tady se, na rozdíl od jiných pokračování a sérií, nejelo jen na kvantitu (a.k.a. všeho víc a zbytek už nějak dopadne), ale především na kvalitu a díky tomu nebudou fanoušci na případnou šestku čekat zase dalších 10 let.

P.S. K dokonalosti chyběla snad už jen předělávka Birds Fly od Soho pod závěrečnými titulky a bylo by to úplně top.