Nepřekonatelný TDK sice (ehm) nepřekonán, ale po Jokerovi a nové Suicide Squad pro WB další velice slušný zářez s jasnou autorskou vizí, výrazným tvůrčím rukopisem a velkým potenciálem do budoucna. Asi nebude náhoda, že nejlepší DC filmy, minimálně v případě Batmana, pracují koncepčně na stejném principu, totiž převádění žánrových klasik od Manna (TDK), Scorseseho (Joker) a nově tedy Finchera do netopýřího univerza:-)). Recept očividně funguje a WB se nebojí experimentovat (nebo je zoufalé a zkouší, co se dá – taky možnost:-)), takže kdyby se u adaptace nějaké další DC postavy nechali inspirovat třeba takovým Leonem nebo Peckinpahem, jako fanoušek westernů bych se vůbec nezlobil:-).

Atmosféra prohnilého a neutěšeného Gotham City skvělá, některé záběry, potažmo scény, (nástup Batmana, nástup Batmobilu, bitka v chodbě po vypnutí proudu, konec honičky s Farrellem) přímo vynikající, působivá výprava (mající sice blízko k Nolanovu Chicagu/NYC, ale přesto oplývající vlastním stylem), Pattinsonův kostým perfektní (už teď se těším, až mi bude v 1:6 zdobit detolf:-)), stejně tak Batmobile a Batcycle (škoda, že nejsou ve filmu využiti ještě o trochu více), Giacchinův OST výborný a parádně podtrhující Reevesův vizuál (sice především variuje main theme, ale ten je natolik silný, že to vůbec nevadí, právě naopak), plus konečně se zde klade velký důraz na onen detektivní/kriminální prvek (čemuž se předchozí zpracování věnovaly jen okrajově, nebo rovnou vůbec) a rovněž filmoví diváci tak mohou, po těch 30 letech na plátně od Burtona po Snydera, plně pochopit, proč je Batman v komiksech nazýván nejlepším detektivem na světě.

A pak jsou zde samotní herci. Pattinson je v roli Batmana skvělý (měl jsem pocit, že je ještě málomluvnější než Bale:-)), v roli BW působí malinko matně, ale imho nejde o chybu na jeho straně, ale spíše na poli scénáře a režie s ohledem na to, že toho nemá moc co hrát a minimální čas na plátně, který ve filmu BW má. Kravitz jako Catwoman taktéž parádní (paradoxně v roli SK má ve filmu větší prostor než BW), stejně tak Farrell a Dano hrají výborně (byť jsem po chvále Riddlera ze zkušebek čekal mocnější útok na neotřesitelného Ledgera), Serkis se ve filmu moc neohřeje (což je možná i dobře, protože, vyjma motion capture, nijak extra dobrý herec není), Wright hraje vysloveně Batmanovou podržtažku, takže ani nemá šanci se nějak výrazněji herecky předvést (na rozdíl od Oldmana u Nolana) a Turturro mi svým výkonem nijak nevadil.

Na druhou stranu tempo je v určitých částech filmu proměnlivé, což nepřisuzuji ani tak velkorysé stopáži (přece jen TDK nebo TDKR nebyli o moc kratší), ale spíše dramaturgické výstavbě příběhu. Batman sice vyšetřuje, ale je až do konce krok za Riddlerem a pouze reaguje na nastalé události, namísto toho, aby jim předcházel, opakovaně obchází ty samé postavy, aby mu pokaždé řekly něco trochu jiného, aniž by je konfrontoval nebo jejich informace rozporoval a samotná vyšetřovací verze, se kterou děj celý film operuje (najdi informátora a najdeš Riddlera, protože jej informátor zná) se v závěru hodí úplně do koše (nejen, že Riddlera nikdo nezná, včetně Falconeho a.k.a. informátora, ale je dopaden stylem deus ex machina a.k.a. náhodný svědek). Pokud by se Reeves vykašlal na tanečky okolo opakovaného hledání/hádání informátora (které ve výsledku stejně nikam nevede) a vyhodil z filmu minimálně půl hodinu děje, bohužel by se stran pochopitelnosti příběhu v podstatě nic nestalo. Což je z pohledu dramaturgie prostě špatně.

Čímž se dostávám asi k největší slabině snímku a to ke klimaxu, který působí jako z úplně jiného filmu – jako by si někdo uvědomil, že má dvě a půl hodiny příběhu, ve kterém není skoro žádná rozmáchlá akce, a je s tím potřeba na poslední chvíli rychle něco udělat v rámci dotáček, protože to cílové publikum očekává. Na úkor dosavadní “realistické” zápletky a motivace hlavního záporáka, zato ruku v ruce s nepostradatelnou snůškou filmově-logických klišé, typu záchran na poslední chvíli a nesmrtelností postav. Plus jsem doufal, že si Reeves odpustí laciný sequel bait v podobě koho jiného než Jokera (protože po BB je to tak obvious, že nic méně nápaditého snad už ani neexistuje) a bohužel marně.

V souhrnu velice povedený a neotřelý příspěvek do filmového netopýřího univerza, který temného rytíře spravedlnosti ukazuje zase v trochu jiném světle (případně ve tmě:-)), než jsme jej mohli na plátně dosud spatřit a přestože film nejde publiku vyloženě na ruku, doufám že si jej přesto v kinech najde a dočkáme se minimálně dvojky, když už ne rovnou celé trilogie.

P.S. Balení netopýřích oreo sušenek, darovaných ke vstupence (jinak fajn nápad), nijak neovlivnilo mé hodnocení. Nicméně, pokud by WB, potažmo lokální distributor, výrazněji zapracoval na gramáži, šel bych zcela pochopitelně ještě o bod nahoru, to dá rozum:-).