Haleluja, Ridley je zpět a v plné síle. Bohužel nakonec bez Atmosu (díky Cinestare za imbecilní čas projekce a navíc jediný možný:-(), ale zážitek přesto vynikající.

Fantastická výprava a kostýmy, skvělý OST, u kterého dává Gregson-Williams vzpomenout na jeho taktéž výborné KoH, parádní herci (všichni do jednoho), z nichž pro mě ční v popředí Comer, která je prostě úžasná (tyhle trefy do černého ve svých historických kusech Ridley (resp. příslušný casting director:-)) vždycky uměl, viz Nielsen v Gladiatorovi a Green v KoH a TLD naštěstí není výjimkou), nekompromisní akce, která je zde sice pouze v roli “koření” všeho ostatního, ale když už dojde na věc, stojí to rozhodně za to (když první zahraniční kritiky zvěstovaly, že finální souboj je jedním z nejlepších za hodně dlouhou dobu a možná vůbec, tak fakt nekecaly) a v neposlední řadě hodně sofistikovaný “onion” scénář, postupně odkrývající jednu vrstvu po druhé, díky kterému film i přes svou dvou a půl hodinovou délku dokáže udržet divákovu pozornost a obsahující očividné, přesto nikterak nucené, paralely k současnosti (druhotná viktimizace, vnucené manželství, postavení a úděl žen v mužském světě, atd).

Jediné drobné výtky se z mého pohledu týkají cgi obvious jelena (naštěstí je ve filmu asi 5s:-)), a pak imho promarněné šance zapojit do děje otázku kdo je ve skutečnosti otcem potomka, což by mohlo pnutí mezi postavami ještě navýšit. Osobně bych volil ještě více tlačit na pilu stran postranních motivů všech zúčastněných postav a samotnému soudu věnoval více prostoru (který byl ve skutečnosti neméně zajímavý jako “rozsudek bojem” samotný), ale v podstatných věcech se film drží relativně věrně dochovaným písemnostem (finální souboj – až na drobné opomenutí pasování Drivera taktéž na rytíře – pak téměř doslova krok za krokem).

Tohle každopádně už na papíře smrdělo finančním průserem, což se bohužel stalo (Nebe a Země, jaká to nespravedlnost:-() a přesto do toho Fox šel (kudos jak za film, tak samozřejmě za eRko:-)) a já jsem za to moc rád, protože investiční ztráty zajisté “zabolí” (viz Blade Runner nebo zmíněný KoH), ale parádní film tady bude už navždy pro všechny fanoušky historických filmů, Ridleyho a kinematografie obecně:-). Snad se i House of Gucci povede stejně alespoň kvalitativně, protože finančně, obávám se, dopadne podobně jako TLD.

P.S. Klidně bych si dal ještě půl hodiny navíc a doufám, že se Ridley – jak je jeho dobrým zvykem – na UHD a BD vytasí s prodlouženou verzí.