Uff, tak naštěstí trailer pro jednou tělem neklamal a další těžkotonážní artovka se tentokrát u Eggerse nekoná (jak jsem se původně obával). Fanoušci jeho předchozích filmů pravděpodobně pocítí určité zklamání, z mého pohledu (správně, fanoušek jeho předchozích filmů úplně nejsem:-)) to ovšem bylo ku prospěchu věci.

Předpokládám, že nebýt pandemie a souvisejícího nabobtnání budgetu, vydal by se Eggers svou tradiční cestou a výsledkem by byl “The Green Knight s Vikingy”, což by na jednu stranu jistě také stálo za pozornost (EggersCut se asi konat nebude, když film brutálně propadl), ale vynucený ústupek studiu a doposud největší Eggersův příklon k mainstreamu sobecky kvituji s povděkem, protože díky němu si film užila i moje maličkost:-).

Herci v čele s Skarsgårdem hrají parádně (škoda, že Hawke a zejména Dafoe nemají více prostoru:-)), kamera je skvělá, lokace Severního Irska opravdu úchvatné (na Islandu jsem nikdy nebyl, ale přísahal bych, že přesně takto to tam vypadá:-)), výprava je velice slušná (nicméně prozrazuje, že prachy, které se ve filmu utopily, šly v nemalé míře na vrub produkčním problémům a nikoliv měřítku filmu, které – až na pár scén – není nikterak rozmáchlé) a tematický OST je přímo perfektní.

Na druhou stanu dějově to po slibném Barbaro-Conanovském začátku uhne poněkud jiným (a mnohem komornějším) směrem, než jsem doufal (a namísto přímočaré řežby zástupů protivníků, čekajících na hrdinu před hlavním bossem, se přepne na “undercover” historku, která nedává moc smysl a nikam, bohužel, nevede, protože kdyby k finálnímu souboji došlo okamžitě po přesunu děje na Island a nikoliv po 2h filmu, příběhově by to vyšlo úplně na stejno), našlapané tempo v druhé polovině filmu i díky tomu zvolní, kamera milosrdně uhýbá častěji, než bych si přál (podle traileru jsem očekával podstatně větší míru fatalit/brutalit), romance mezi Skarsgårdem a Taylor-Joy příliš nefunguje, protože nemá ve filmu dostatečný prostor a stopáž je, na tak jednoduchou vyprávěnku, poněkud přestřelená.

Celkově vzato ovšem velice povedená (pseudo)historická žánrovka s příměsí artu a prozatím imho nejlepší Eggersův film:-). Škoda, že se jeho progres od low budget hardcore artovek k big budget (artovým) žánrovkám – nezaslouženým – finančním výbuchem filmu asi odložil na neurčito, nebo dokonce přímo zastavil.